ALBLASSERDAM – 71 procent van de Alblasserdammers heeft vertrouwen in het gemeentebestuur. Achttien procent zegt dat het vertrouwen in het bestuur in het afgelopen jaar is toegenomen. De inwoners geven het gemeentebestuur een 6,3 als rapportcijfer. Dat meldt de gemeente Alblasserdam op basis van de eerste monitor Communicatie en Bestuur, een onderzoek naar het oordeel van de inwoners over de gemeentelijke informatie en de besturen van de zes gemeenten van de Drechtsteden. Het Onderzoekcentrum Drechtsteden (OCD) heeft het onderzoek uitgevoerd.

Het college van B&W van Alblasserdam wil deze collegeperiode werken aan vertrouwen en verbinden. Het college heeft dit onderzoek uit laten voeren om inzicht te krijgen in wat de inwoners op dit moment vinden van de gemeentelijke informatie en het gemeentebestuur. Aan het eind van de collegeperiode – in 2013 – volgt een tweede onderzoek.

Gemeentepagina
In maart 2011 ontvingen 1000 Alblasserdammers de enquête; 412 inwoners hebben de enquête ingevuld terug gestuurd. Het onderzoek geeft onder andere de volgende resultaten voor Alblasserdam: 89% van de inwoners is bekend met de gemeentepagina in de Klaroen. 36 procent van hen leest de pagina regelmatig, 36 procent leest ‘m af en toe en 17 procent leest de pagina (bijna) nooit. De informatie wordt gewaardeerd met een 7,3.

Gemeentewebsite
De informatie op de website krijgt een 6,6; inwoners zijn minder tevreden over de digitale mogelijkheden om een vraag te stellen, een afspraak te maken of te reageren. De gemeente werkt al aan de verbetering van de digitale dienstverlening. Sinds juni 2011 staat ‘Antwoord’ op de website. En sinds september 2011 kunnen inwoners klachten over de buitenruimte melden via het digitaal loket.

Vertrouwen
71% van de Alblasserdammers heeft vertrouwen in het gemeentebestuur. 18% zegt dat het vertrouwen in het bestuur in het afgelopen jaar is toegenomen. Eén van de redenen die inwoners hiervoor geven is de komst van een nieuwe burgemeester. De inwoners geven het gemeentebestuur een 6,3 als rapportcijfer.

Betrokken
47% van de inwoners van Alblasserdam zegt betrokken te willen worden bij zaken als de inrichting van de eigen buurt, de toekomst van Alblasserdam, bezuinigingsmogelijkheden in Alblasserdam, en over hoe Alblasserdam duurzaam gemaakt kan worden. Ruim 20% wil ook daadwerkelijk met de gemeente in gesprek.

Goed luisteren naar burgers
Respondenten vinden het belangrijk dat er goed geluisterd wordt naar de burgers, dat burgers meer betrokken worden en inspraak krijgen. Ook hebben burgers behoefte aan meer open en eerlijke informatie. Daarnaast werden de aanpak van  verkeerssituaties en het parkeerbeleid vaak genoemd als verbeterpunten.

Nieuwe bestuursstijl
Het afgelopen jaar zijn college, ambtelijke organisatie en gemeenteraad begonnen met het ontwikkelen van een nieuwe bestuursstijl. Gemeente, bedrijven, maatschappelijke instellingen en inwoners werken samen bij de vorming van beleid en de aanpak van een project.  Het gemeentebestuur heeft al enige ervaring. Zo heeft zij samen met de samenleving gezocht naar bezuinigingsmogelijkheden voor de begroting 2012 en ging zij in gesprek over de toekomst van Alblasserdam. Maar ook ‘kleinere’ ontwikkelingen als een wekelijks collegespreekuur en bezoeken aan bedrijven helpen mee om partijen met elkaar in gesprek te brengen.

Het gemeentebestuur heeft kennis genomen van de resultaten van het onderzoek. Ze gaat deze gebruiken om de nieuwe bestuursstijl verder vorm te geven. In december volgt een notitie met uitgangspunten en concrete acties.