Advertorial
ALBLASSERDAM – Met 25 activiteiten is Jeugdland Alblasserdam deze zomervakantie opnieuw de grootste aanbieder van activiteiten voor het Zomerpaspoort Alblasserdam. Honderden kinderen zullen de komende weken deelnemen aan de vele activiteiten die voor hen in het dorp worden georganiseerd. Verder heeft Jeugdland een nieuwe huisstijl gesponsord gekregen van oud-bestuurslid Gerben Verhaar. Door Sander van den Ende is er met een bijdrage van de SNS- bank een nieuwe website ontwikkeld.

Ander concept, zelfde doel
Hoewel het concept van Jeugdland in de afgelopen jaren is veranderd, is het doel altijd hetzelfde gebleven: zoveel mogelijk kinderen in Alblasserdam een onvergetelijke zomervakantie bezorgen. Jeugdlandvoorzitter Annemarie van Dinteren weet als geen ander wat er allemaal bij komt kijken om dit doel te verwezenlijken, maar weet ook dat er gebouwd kan worden op veel enthousiaste vrijwilligers die hiervoor hun uiterste best gaan doen.

Onafhankelijke stichting
Tot 2020 was Jeugdland Alblasserdam een feestelijke activiteitenweek aan het einde van de zomervakantie. Daar kwam in de coronaperiode verandering in. Voorzitter Annemarie vertelt: “We hebben met Jeugdland het Zomerpaspoort Alblasserdam geïntroduceerd. Dit concept gaat dit jaar zijn vierde editie in en is dit jaar definitief overgedragen aan de gemeente. Hier zijn sport- cultuur- en natuurcoaches in dienst die de administratieve afhandelingen kunnen oppakken en de ruimte hebben om in de zomervakantie activiteiten te organiseren. Jeugdland zelf is gewoon een onafhankelijke stichting gebleven en als stichting bieden wij nu activiteiten aan binnen het concept zomerpaspoort. Op die manier hebben we minder vrijwilligers per dag nodig. Tot vier jaar geleden hadden we namelijk iedere dag 85 vrijwilligers nodig en dat is niet meer haalbaar. Wij zijn nog wel steeds op vrijwillige basis actief in de stuurgroep, samen met de scouting Alblasserdam, Het ABC-team en Natuurlijk Alblasserdam. Zo kunnen wij onze jarenlange expertise inzetten voor de organisatie en de communicatie via de sociale mediakanalen. Met het nieuwe Jeugdland kunnen we zes weken lang veel meer kinderen bedienen en is er ook meer variatie in de activiteiten.”

Nieuwe uitstraling en site
Bij de nieuwe, net iets andere rol die Jeugdland heeft gekregen, hoort ook een verfrissende uitstraling en een nieuwe website. “We zijn een nieuw tijdperk in gegaan en hebben sinds deze week ook een nieuwe huisstijl en een nieuwe website,” vertelt Annemarie. De voorzitter vervolgt: “We vinden het echt supertof dat designer Gerben Verhaar, die vroeger zelf in ons bestuur heeft gezeten, heeft aangeboden om de huisstijl te vernieuwen naar Jeugdland anno 2023. Het is een prachtige stijl geworden, die helemaal bij ons past. En dankzij Sander van den Ende van EndeOnline.nl uit Alblasserdam en een bijdrage van de SNS Bank is er ook een nieuwe website gerealiseerd, waarin de nieuwe huisstijl is verwerkt en waarmee al onze activiteiten heel overzichtelijk te vinden zijn.”

Mad Science show
De financiën komen uit gemeentelijke subsidie en bijdragen van sponsors, waaronder de SNS-stichting. Dit geld wordt besteed aan materialen en activiteiten die nodig zijn om de activiteiten van Jeugdland tot een succes te maken. Een vaste kern van 40 vrijwilligers zorgt er heel de zomer voor dat alle activiteiten op rolletjes lopen. Dit jaar is er ook een bijdrage uit het Ondernemersfonds. Jeugdlandvoorzitter Annemarie vertelt: “Met deze bijdrage wordt er een grote Mad Science show & Funstation in de sporthal op sportpark Molenzicht georganiseerd. Hiermee wordt ‘techniek’ gestimuleerd onder de jeugd. Wetenschap en techniek zijn belangrijk, nu en in de toekomst. Iets leren geeft voldoening en is leuk om te doen. Dat laten we kinderen die dag graag ervaren, om zo een bijdrage te leveren aan hun ontwikkeling.” Voor deze activiteit is een Zomerpaspoort niet verplicht en kunnen kinderen uit de omgeving zich nu al op inschrijven. Er worden die dag zo’n 200 kinderen verwacht. Hier is meer informatie te vinden over de show.

Sprookjesbos
Een populaire activiteit die georganiseerd wordt door Jeugdland is het Sprookjesbos in Park Huis te Kinderdijk in Alblasserdam. De Jeugdlandvoorziitter vertelt: “Naast de magische setting die wij creëren en  voor kinderen veel tot de verbeelding spreekt vinden wij het ook mooi om ze kennis te laten maken met dit mooie stukje in Alblasserdam. Ieder jaar komen er weer ouders met kinderen die hier nog nooit gewandeld hebben. Het is ieder jaar veel werk om het bos weer te vullen met vrijwilligers die hier enthousiast aan mee willen doen en zich weken van tevoren voorbereiden met hun act. De blijdschap en verwondering op de kindergezichten maakt het de tijd allemaal waard.” Inschrijven zonder Zomerpaspoort is nog mogelijk op het tijdsslot van 11.00 via deze link.

Inschrijven
Er zijn nog zomerpaspoorten online beschikbaar. Deze kosten 10 euro. De activiteiten van het Zomerpaspoort duren tot 18 augustus. Er kan per twee weken worden ingeschreven op de activiteiten. Het inschrijven gaat via www.zomerpaspoortalblasserdam.nl. Wekelijks maakt de organisatie via de sociale media ook bekend wanneer er nog plaatsen over zijn bij activiteiten. Men kan hierop inschrijven zonder Zomerpaspoort.

De vernieuwde website van Jeugdland is sinds vandaag helemaal ‘af’ en is hier te vinden: jeugdlandalblasserdam.nl/

Jeugdland zet zich al bijna 60 jaar in voor de jeugd.
In 1966 werd Jeugdland voor het eerst georganiseerd in de manage van Alblasserdam. Het evenement, wat twee weken duurde, was bedoeld voor kinderen waarvan het voor de ouders financieel niet mogelijk was om op vakantie te gaan. Tijdens Jeugdland beleefden de kinderen toch een heel leuke tijd in de zomervakantie. Door de omzetting van Stichting Dorpshuis in de Stichting Sociaal Cultureel Centrum de Wipmolen heeft de directeur-beheerder D.J. Laheij zich ingezet om het evenement vanuit de manage naar de Wipmolen te verhuizen, omdat hier betere faciliteiten beschikbaar waren en er weinig andere activiteiten in de zomer plaats vonden.

Bij de verhuizing in 2007 van de voormalige Wipmolen naar de nieuwe locatie in de haven van Alblasserdam, Landvast, verhuisde ook Jeugdland mee. Jeugdland is een begrip in Alblasserdam en voor vele een mooie jeugdherinnering die niet meer valt weg te denken in de zomervakantie.

Ondanks de enorme populariteit van het evenement heeft het vanaf de oprichting moeten knokken om het bestaansrecht te behouden. Blader maar eens door het krantenarchief van De Klaroen. Je komt overal (nood) oproepen tegen voor vrijwilligers, bestuursleden, sponsoren en spullen. De kracht ligt bij vrijwilligers die jarenlang hun eigen vakantieplannen aanpaste of zelfs opofferde om ervoor te zorgen dat er weer een nieuwe editie van Jeugdland plaats kon vinden. Dankbaar voor de ondernemers die altijd weer bereid waren om bij te springen.

Door gebrek aan vrijwilligers en de beperkte financiële middelen is Jeugdland van de oorspronkelijke twee weken in de loop der jaren naar een week gegaan en uiteindelijk naar vijf dagen. De missie is altijd onveranderd gebleven, het evenement moest toegankelijk blijven voor alle kinderen uit Alblasserdam. Door de toegangsprijs laag te houden en gezinnen die het nodig hadden gratis toegang te verlenen.

Wat gestart is als een evenement vol creatieve- en culturele activiteiten is Jeugdland vanaf 2010 langzaam uitgebreid naar een event in de laatste week van de zomervakantie waar sport, fun en educatie aan toegevoegd zijn. De samenwerking met sport- muziek- dans- techniek- cultuur aanbieders uit Alblasserdam is nog meer opgezocht en er is hard gewerkt om het netwerk van sponsoren uit te breiden.

In 2020 heeft Jeugdland het Zomerpaspoort geïntroduceerd. Dat bleek een succesformule en is een blijvertje geworden. Jeugdland organiseert vanaf 2020 niet alleen in de laatste week van de zomer activiteiten, maar heel de zomer door. Het concept zomerpaspoort is inmiddels overgedragen aan de gemeente Alblasserdam waar het team van sport- en cultuurcoaches ingezet worden; Jeugdland blijft een zelfstandige stichting, en onderdeel van de stuurgroep van het zomerpaspoort, die activiteiten organiseert tijdens het zomerpaspoort.

De financiën komen uit gemeentelijke subsidie en bijdragen van sponsoren, waaronder de SNS-stichting.  Dit geld wordt besteed aan materialen en activiteiten die nodig zijn om de activiteiten van Jeugdland tot een succes te maken. Een vaste kern van 40 vrijwilligers zorgen er heel de zomer voor dat alle activiteiten op rolletjes lopen.

Het driekoppige bestuur en de vaste kern van vrijwilligers zijn het hele jaar bezig met de voorbereidingen voor Jeugdland. Nog steeds kan je oude vertrouwde onderdelen terugvinden in de activiteiten die aangeboden worden door Jeugdland. Nu Jeugdland niet meer aan een vaste week en locatie verbonden is worden er ook verrassende nieuwe activiteiten georganiseerd op locaties in Alblasserdam.

 

Deel dit bericht via...