img_8964-mediumKINDERDIJK – Scheepsbouwer IHC heeft zaterdag 3 december 2016 het nieuwe baggerschip Minerva te water gelaten bij de werf aan de Smitweg in Kinderdijk. Het schip is ‘s serelds eerste LNG-aangedreven hopperzuiger. Vele honderden mensen zagen vanuit de loods en langs de waterkant toe hoe de 3500m3 grote sleephopperzuiger het water in gleed, nadat de laatste stoppingen door de medewerkers van IHC waren weggeslagen.

Minerva is het eerste baggerschip ter wereld dat is uitgerust met ‘dual fuel motoren’ en kan werken in volledige LNG-modus. Het schip is besteld door de Belgische bagger-, waterbouw- en milieugroep DEME.

Mijlpaal
“De tewaterlating van dit schip is een belangrijke mijlpaal voor de baggerindustrie,” zegt IHC’s Executive Director Shipbuilding, Arjan Klijnsoon. “Al in 2012 is IHC onderzoek gaan doen naar de integratie van LNG op baggerschepen, waardoor we de uitdagingen van deze groene oplossing leerden begrijpen. Dit gaf ons een solide basis om op door te ontwikkelen toen DEME het aanbestedingsproces begon. Het hielp ons om DEME’s voorlopig ontwerp voor twee LNGaangedreven sleephopperzuigers te kunnen bouwen. We zijn er trots op dat we een enorme stap voorwaarts hebben gemaakt in het ontwerp van baggerschepen, en dat we de milieu-impact van DEME’s schepen hebben beperkt. We willen DEME bedanken voor hun nauwe samenwerking en voor het geven van de mogelijkheid om ‘s werelds eerste LNG-aangedreven hopperzuiger te bouwen.”

Drijfveer
Alain Bernard, Director en CEO van DEME Group: “DEME’s meerjarenprogramma voor uitbreiding van de vloot is gericht op het vergroten van de efficiëntie, zowel in termen van productiviteit als milieuprestaties. Het ontwerp van onze nieuwe schepen wordt geïnspireerd door een drijfveer om voortdurend te innoveren vanuit een perspectief van ecologie en efficiëntie. Als zodanig blijft DEME een toonaangevende rol spelen in de industrie en vermindert het de milieu-impact van zijn activiteiten aanzienlijk.”

Verhoogde inzetbaarheid en beschikbaarheid
Het dual-fuel (diesel en LNG) baggerschip heeft een ‘Green Passport’ en een ‘Clean Design’ notatie, waarmee het ruimschoots voldoet aan de strengste internationale emissie-eisen. De beschikbaarheid van het schip is eveneens vergroot, omdat het voldoet aan de eisen voor een uitgesteld droogdoksysteem. Schepen die onder dit speciale programma vallen, krijgen een maximum droogdokinterval van 7,5 jaar (in plaats van 5 jaar) door bepaalde bezoeken aan een droogdok te vervangen door inspecties in het water.

Bekroond ontwerp baggerschip
IHC en DEME zijn verheugd dat dit baanbrekende ontwerp officieel erkend is door de industrie. Op 10 november werden beide bedrijven beloond met een DPC Innovation Award voor dit nieuwe concept. De Minerva biedt plaats aan 14 bemanningsleden. De baggerdiepte is dertig meter. En de maximumsnelheid bedraagt twaalf knopen.

Dual fuel
Bij de dual fuel techniek wordt er gebruik gemaakt van zowel dieselolie als gas. De basis van het concept is een dieselmotor die wordt voorzien van een gasstraat, zodat beide brandstoffen naar keuze ingezet kunnen worden. LNG is aardgas. Bij -162 graden Celsius is dit vloeibaar en neemt 600 maal minder volume in beslag. De gebruikte techniek is beter voor het milieu, want het optimaliseert het brandstofverbruik.

Doop later
De 83,5 meter lange Minerva wordt zaterdag nog naar Krimpen aan den IJssel gebracht en wordt daar afgebouwd. De verwachting is dat het schip begin maart wordt opgeleverd. De kiellegging van de Minerva was op 1 juni 2016 en de contractondertekening op 31 maart 2015. De officiële doopplechtigheid zal in het voorjaar van 2017 plaatsvinden in Zeebrugge, België.

Scheldt River
Op 14 januari 2017 wordt bij de IHC-werf in Krimpen aan den IJssel een andere boot (de Scheldt River) van DEME te water gelaten.

Foto’s: Johan Klos en Peter Stam.

20161203_092531-medium img_8947-medium img_8952-medium img_8953-medium img_8964-medium img_8973-medium img_8980-medium img_8987-medium img_8995-medium img_8999-medium img_9004-medium

cyvgpybwqaamrfq cyvgrs9wiaermc7 cyvgun3xgaamnlh cyvgw8pxgaa3vg6

worlds-first-lng-powered-hopper-dredger-minerva-launched-1-medium worlds-first-lng-powered-hopper-dredger-minerva-launched-2-medium worlds-first-lng-powered-hopper-dredger-minerva-launched-3-medium