“Een bekeuring moet bijdragen aan het bereiken van het doel”

snelheidscontrole-edisonweg-alblasserdamALBLASSERDAM – Het afgelopen jaar zijn er 3100 bekeuringen uitgeschreven voor het overschrijden van de maximumsnelheid op de Edisonweg in Alblasserdam. De weg staat nog in de top-20 van ongevalswegen in Zuid-Holland Zuid. Daar komt echter verandering in. Nieuwe berekeningen, gebaseerd op nieuwere cijfers, laten zien dat de verkeersveiligheid is toegenomen en dat er minder ongevallen zijn gebeurd, waarbij sprake was van letsel. Dit zorgt er voor dat de weg dit jaar nog uit de top-20 verdwijnt.

Verdampt
Wie denkt dat de weg na het verdwijnen uit de top als racebaan gebruikt kan worden, heeft het mis. “De locaties die uit de top-20 gaan, houden we nog wel gewoon in onderhoud. Dat houdt in dat we er nog zo’n twee tot drie keer per maand een controle zullen uitvoeren. Anders verdampt al het werk dat we daar gedaan hebben en dat zou zonde zijn van de inspanningen,” vertelt Piet Stout, Chef Unit Verkeer van de politie.

Snelheid
Het afgelopen jaar vonden er op de Edisonweg in het totaal zeven lasercontroles plaats. Dertig keer werden een vanuit een onopvallende politieauto radarcontroles uitgevoerd. Uiteindelijk resulteerden de controles in 3100 bekeuringen voor een te hoge snelheid. “En dat ging niet alleen om een iets te hoge snelheid. Per controle-uur werden zo’n zeven personen bekeurd die minimaal zestig reden, terwijl er een maximumsnelheid geldt van vijftig kilometer per uur,” aldus Stout.

Overige boetes
Naast boetes voor snelheidsovertredingen, werden er elf prenten uitgedeeld voor het rijden zonder gordel, twee voor het rijden zonder helm op een scooter en nul voor het rijden door rood licht. Tot slot werden achttien mensen beboet omdat zij met te veel alcohol op achter het stuur zaten. Per alcoholcontrole werden gemiddeld twee mensen betrapt op het rijden onder invloed.

‘Een bekeuring moet bijdragen aan het bereiken van het doel
Opmerkingen die agenten vaak tijdens controles naar het hoofd geslingerd krijgen, zijn: “Jullie moeten zeker weer het aantal bonnetjes halen?” en “Vanavond zeker weer uit eten?”. Van dat beeld dat mensen soms hebben, wil Herman Buijk Vakadviseur Verkeer bij de politie af. “Onze focus ligt op het leveren van een bijdrage aan de verkeersveiligheid. Het gaat ons niet om het geld binnen halen. We hebben geen quotum en we krijgen geen bonus als we meer boetes uitdelen.”

Collega Stout vult aan: “Wij hebben liever nul dan tien bekeuringen. Nul boetes geeft aan dat mensen opletten en dat is net wat we willen. Een bekeuring moet bijdragen aan het bereiken van het doel en moet geen doel op zich zijn.”

Gemiddelde snelheid
En dat doel, de verkeersveiligheid vergroten, lijkt inmiddels te slagen. De gemiddeld snelheid, die op de Edisonweg gereden wordt, is het afgelopen jaar zo’n drie kilometer per uur afgenomen. Dat blijkt uit metingen van de gemeente Alblasserdam. Verder vonden er in 2012 ‘slechts’ twee geregistreerde ongevallen plaats waarbij sprake was van letsel. Volgens Stout zijn de verkeersdeelnemers zich de afgelopen tijd bewuster geworden van hun rijgedrag op de Edisonweg. Stout: “Het gaat niet alleen maar om de snelheid op zich. Je mag namelijk met veertig kilometer per uur op die weg afslaan, maar verstandig is het niet. Door meer geel op straat, worden mensen zich denk ik meer bewust van hun rijgedrag en beseffen zij zich dat ze op een weg rijden die niet voor niets in de top-20 van ongevalswegen staat.”

Onopvallende controles
“En dat bewuster maken doen we niet alleen met ‘geel’ op straat,” vertelt Buijk. “Dat gebeurt ook door te controleren met de onopvallende radarauto’s.  Ondanks het feit dat de politie niet opvallend controleert, worden er toch mensen gepakt op een te hoge snelheid. Ook dat zorgt voor een stukje extra bewustzijn op de weg,” aldus de vakadviseur verkeer.

Weg uit de top-20
Het komende jaar verdwijnt de Edisonweg uit de top-20 van de meest gevaarlijke wegen van Zuid-Holland. Een nieuwe analyse, mede gebaseerd op de ongevalscijfers van de afgelopen drie jaar, laat zien dat de weg niet meer in die top-20 thuishoort. De nieuwe lijst zal later dit jaar door de politie gepresenteerd worden. Wel is duidelijk dat er niet één Alblasserdamse weg op deze lijst zal verschijnen.

Stout, Chef Unit Verkeer, sluit het interview af met: “Ik durf al met al voorzichtig te stellen dat de veiligheid op de Edisonweg in Alblasserdam is toegenomen.”

snelheidslaser laser politie snelheid controle

motoragenten controle snelheid Alblasserdam snelheidscontrole edisonweg alblasserdamkopie [Desktop Resolutie]