KINDERDIJK – Na ruim 31 jaar in de ‘Hoge Molen’ aan de Boezemkade in Kinderdijk te hebben gewoond, verhuist molenaarsfamilie A. Stam naar “Onder het Waardhuis” in Kinderdijk. Molenaar Arie, door de Kinderdijkers ook wel ‘Aai’ genoemd, bemaalde jarenlang met plezier de achtkante grondzeiler in Kinderdijk. Maar omdat de molen toe is aan een grote restauratie en het echtpaar al wat ouder is, heeft de familie besloten voorgoed te vertrekken van de molen. De restauratie duurt ongeveer acht maanden, waarna een kind van de familie Stam intrek neemt in de molen. Klik op Read More om verder te lezen.Volgende week komt op deze site een uitgebreid interview te staan met de molenaar en zijn vrouw. Vandaag hadden zij het net even iets te druk met het verhuizen. Dit gebeurde overigens op een wel hele bijzondere manier. Met een zelfgebouwd amfibievoertuig van riethandelaar Hoek verhuisde De Haan Verhuizingen uit Alblasserdam de bezittingen van de familie. Hoek heeft het voertuig met hele brede banden gebouwd om door het riet te kunnen rijden. Dat kwam voor de verhuizers goed uit, want de enige brede weg naar de molen, was door de drassigheid onbegaanbaar voor een normale verhuiswagen. Door de dikke banden zakte de wagen niet weg en kon in twee ritten de hele molen worden leeggehaald. Leuk weetje over de molen: 224.250 omwentelingen heeft de molen het afgelopen jaar gemaakt. Volgende week dus een uitgebreid verhaal. Tekst en foto’s: Peter Stam.

Achtergrondinformatie over de molen: De molen werd in 1740 gebouwd door de molenmakers en aannemers Gijsbert Vermeer en Gijsbert Groenevelt. Uit een aangebrachte gevelsteen blijkt dat de eerste paal werd geheid op 19 augustus 1739. Bij een omvangrijke restauratiebeurt in 1962-1963 is het scheprad vervangen door een vijzel. Het daarvoor benodigde spilwiel en vijzelwiel waren afkomstig van een molen in het Groningse Pieterzijl. De vijzel werd op een dusdanige lengte gemaakt dat het mogelijk werd de polder meteen op de hoge boezem af te malen. De in 1944 aangebrachte stroomlijnwieken werden kort daarop vervangen door het wieksysteem Fauël, waarna de molen in 1966 weer in bedrijf kwam. Vanwege de vorm van de molen, die ook naar boven maar weinig smaller wordt, was de molen vroeger in de volksmond ook bekend onder de naam De Karnton. Het kruihaspel telt 16 spaken, twee keer zoveel als het in deze regio gebruikelijke aantal. Bron: Simav.