ALBLASSERDAM – Elke maand gaan er diverse films in première in Landvast in Alblasserdam. Maar waar gaan die films precies over? Om een tipje van de sluier op te lichten vraagt Landvast soms een Alblasserdammer om een recensie te schrijven over een film die in première gaat. Deze keer is de beurt aan de filmprogrammeur van Landvast, Edgar Veen. Hij heeft een recensie geschreven over de film Back to Black, die gaat over het leven van Amy Winehouse.

“Als filmprogrammeur zie je zeker bijna alle films?” is een veelgehoorde opmerking tijdens het werk. Helaas moet ik daar met nee op antwoorden. Althans, ik zie ze niet vaak in de bioscoop. Alhoewel ik het graag zou willen, ontbreekt het simpelweg aan tijd, maar heel soms komt er weleens een buitenkansje voorbij. Dat was voor de film waar deze recensie over gaat, ‘Back to Black’, zeker het geval.

Dinsdagmiddag 6 maart mocht ik, samen met zo’n 150 andere film-nerds, als een van de allereerste de film over het (veel te korte maar turbulente) leven van Amy Winehouse gaan kijken. Die ochtend zijn de laatste bewerkingen aan de film nog uitgevoerd, waarna het filmbestand vanuit Londen geüpload werd naar de bioscoop waar we de film mochten bekijken. Vanwege deze allereerste vertoning mochten er geen beelden worden gemaakt of berichten over gedeeld worden, maar die restrictie is er gelukkig van af.

Oud-Landvast- filmprogrammeur Ton Kroeze en de huidige filmprogrammeur Edgar Veen mochten in maart de film al bekijken.

In 2015 verscheen de documentaire ‘Amy’ in de Nederlandse bioscopen en deze werd door meer dan 200.000 bezoekers bezocht. De documentaire bevatte zo goed als alleen maar privé materiaal wat een zeer persoonlijk inkijkje gaf in het leven van de in 2011 overleden zangeres. Ditmaal is er een film gemaakt, waarbij de eerste vraag is, wie gaat de rol van Amy vertolken? Die eer is gevallen aan de in Nederland (nog) relatief onbekende Marisa Abela. Een leuk feitje is dat zij de enige was die auditie kwam doen als haar zelf, terwijl alle andere kandidaten die deze rol wilden spelen, zich volledig als Amy presenteerden. Hetgeen voor Marisa dus goed uitpakte.

Naast het feit dat ze behoorlijke gelijkenissen vertoont met Amy Winehouse had ze, nadat ze was uitgekozen om de rol te spelen, nog een verrassing voor de regisseur. Ze bleek namelijk ook nog te kunnen zingen. Waar eerst het idee was dat ze de originele muziek van Amy in de film zouden gebruiken, is er uiteindelijk besloten om dit niet te doen. En dat is een gewaagde maar zeer zeker niet een verkeerde beslissing. Vergis je niet hoe moeilijk het is om het unieke stemgeluid van Amy Winehouse te benaderen. Maar als het iemand is
gelukt is het Marisa wel.

Waar ga je naar kijken (of is het misschien meer luisteren)? Zonder al te veel spoilers weg te geven is het einde van de film helaas al
bekend. En voor diegene die de documentaire hebben gezien, zal je veel overeenkomsten zien. Toch kijkt de film makkelijker weg dan de
documentaire. De film verbloemt niet veel, de drank- en drugsverslaving van Amy loopt als een rode draad door de film en geeft de film het rauwe tintje. Maar tussen de regels door zie je ook het hoe en waarom Amy de keuzes maakt die ze gemaakt heeft en haar uiteindelijk ook fataal zijn geworden. Als kijker leef je mee met haar. Bovenal zul je als kijker én luisteraar te weten komen waar haar teksten van haar nummers vandaan komen.

Elke scène van de film bevat Amy en bijna elke scène van de film bevat muziek. Je wordt als kijker meegenomen in het leven van Amy en welke keuzes en gebeurtenissen er voor zorgden dat ze een wereldwijde ster werd. Uiteindelijk wilde Amy alleen maar zingen en het liefst optreden in een kleine setting, wat van haar rest is muzikale geschiedenis. Ik ben uiteraard bekend met Amy Winehouse haar unieke muziek, net als iedereen in Nederland en de rest van de wereld. En ik ben (ook als niet specifiek Amy Winehouse fan) echt getrakteerd op een zeer mooie biopic over haar leven. De film heeft me meegenomen in haar wereld en heeft me een andere kijk gegeven op het veel te vroege overlijden. De vertolking van Amy en bovenal de zangkunsten die Marisa Abela op het scherm vertoond zijn in mijn ogen én oren van uitzonderlijk hoog niveau, ik hoop dat de echte Amy Winehouse fans dit met me eens zullen zijn.

Kaarten voor de film zijn bij Landvast te koop. Bestellen kan hier.