ALBLASSERDAM – Stichting Quiet Drechtsteden maakt al vijf jaar lawaai voor (stille) armoede. Ook in Alblasserdam zet Quiet zich in om armoede te bestrijden. Die armoede kan Quiet niet oplossen maar kan er wel voor zorgen dat het leven iets leuker gemaakt wordt. Quiet Drechtsteden, één van de 12 communities van Quiet Nederland, startte vijf jaar geleden in Dordrecht. Inmiddels zijn de werkzaamheden ook naar Alblasserdam en Zwijndrecht uitgebreid. Barbera Struis en Wendelien de Waaij zijn de ambassadeurs voor Alblasserdam.

Om meer belangstelling van sponsors en vrienden te trekken, grijpt Quiet het jubileum aan om op diverse manieren haar activiteiten onder de aandacht te brengen. Van 6 t/m 24 november is er op de diverse digitale reclameborden in de regio en de sociale mediakanalen (Instagram, LinkedIn en Facebook) informatie te vinden. Ook via de media wordt aandacht gevraagd en is tijdens de campagne een speciale podcast te beluisteren Quiet – Fabels en feiten over armoede | Podcast on Spotify. Op 23 november zijn alle sponsors van de stichting uitgenodigd in Dordrecht voor een bijeenkomst met onder andere een lezing van hoogleraar economische psychologie Wilco van Dijk. Hij zal de gasten meenemen in wat armoedestress met volwassenen en kinderen doet.

Vanaf de herfstvakantie is een filmpje met lokale sponsors in de bioscoop van Landvast bij de reclames te zien. Verder wordt er in Winkelcentrum Makado geflyerd.

Wat doet Stichting Quiet precies?
Quiet verzacht armoede en versterkt mensen. De ambassadeurs benaderen in Alblasserdam sponsors (vaak winkeliers of andere bedrijven) die een product of dienst willen weggeven. Voorbeelden zijn: bioscoopkaartjes, ijsje, boeket bloemen, trimbeurt voor de hond, kaartjes voor muziekavond of festival, zakje nootjes of bonbons, schoolspullen, tekenles, kookles, lunch of eetbonnen.

Wendelien de Waaij (links) en Barbera Struis zijn de ambassadeurs voor Alblasserdam.

Aanbieding ophalen bij sponsor
Daarnaast schrijven Barbera en Wendelien mensen die van een minimuminkomen moeten rondkomen op het Quiet-platform in als members. Voor de inschrijving van members heeft Quiet o.a. contact met Het Brughuis, MFC Maasplein, de Pion en de Voedselbank. Via een algoritme in het onlineplatform worden de aanbiedingen en de members aan elkaar gekoppeld. Zodra de member de aanbieding heeft geaccepteerd, kan deze opgehaald worden bij de sponsor.

Tenslotte probeert de stichting ook ‘vrienden’ te vinden die financieel willen steunen. Daarmee worden de kosten voor het ontwikkelen en veilig houden van het platform betaald. Maar het geld is ook bestemd voor speciale acties zoals de schoolspullenactie van afgelopen zomer.

Inmiddels ondersteunen alleen al in Alblasserdam bijna 50 bedrijven, organisaties en particulieren het werk van Stichting Quiet. Hierdoor kunnen 90 huishoudens blij gemaakt worden met kleine geluksmomentjes.

Wat betekent Stichting Quiet voor members?
Doordat de members regelmatig – zonder tegenprestatie – een gratis dienst, product of verwennerij aangeboden krijgen, vergeten zij even hun zorgen en geven ze zichzelf en hun kinderen iets wat normaal gesproken niet kan. Dat heeft een positieve impact op het leven van de members van Quiet. Zoals een member het verwoordde: ‘Sinds ik member ben, ben ik een beetje ten goede van mezelf veranderd.’

Meedoen?
“In een maatschappij waarin we veel dingen voor lief nemen, herinnert Quiet Drechtsteden ons eraan dat kleine gebaren een wereld van verschil kunnen maken. Aan allen die hebben bijgedragen, zegt Quiet: ‘Dankjewel voor alle opfleurmomenten.’ Het is tijd om samen het verschil te maken. Wil je als ondernemer ook af en toe een product of dienst weggeven? Wil je als ondernemer of particulier ‘vriend van Quiet’ worden? Of kom je rond van een minimum inkomen en zou een aanbieding via Quiet jouw leven ietsje leuker maken? Kijk dan op https://quiet.nl/quiet-drechtsteden/ of neem contact op via [email protected] of [email protected]. “

Deel dit bericht via...