Advertorial
ALBLASSERDAM – Het Makado winkelcentrum in Alblasserdam viert dit jaar haar 50-jarig bestaan. Het jubileum wordt gevierd met diverse (spaar) acties door de winkeliers en horecagelegenheden. Daarnaast wordt er door ondernemers teruggeblikt op de afgelopen jaren in het Makado. In opdracht van de winkeliersvereniging interviewt Alblasserdamsnieuws.nl de winkeliers en tekent hun verhalen op. Vandaag is het de beurt aan Meesterslager Arie Bakker.

Overname Bas Lagendijk
Ongeveer dertig jaar geleden startte Arie Bakker (51), samen met zijn broer, een slagerij op de Van Eesterensingel 125 in Alblasserdam. “Er waren op dat moment zeven slagers in het dorp,” herinnert de Alblasserdamse ondernemer zich. Even verderop, op het Wilgenplein, bij het Makado, zat Topslager Bas Lagendijk. In het jaar 2000 kreeg Arie Bakker de kans deze zaak over te nemen. De beide personeelsteams gingen in elkaar op en begin februari 2000 werd de vernieuwde slagerij, onder leiding van Arie Bakker, feestelijk heropend.

Nominatie en kinderen
Het vlees in de winkel van Arie Bakker wordt al jaren geroemd om de kwaliteit. In 2005 werd de Alblasserdamse slagerij zelfs genomineerd voor Beste Slagerij van Nederland en kwam daarbij in de top-8 van het land terecht. In de Jaarbeurs van Utrecht vond de bekendmaking plaats. De feestelijke avond werd geopend door Arie’s dochters Anne en Tilly. En nog steeds zijn de kinderen van de ondernemer actief betrokken bij de slagerij. “Ik heb zeven dochters en een zoon. Alle kinderen hebben hier gewerkt of werken er nog steeds,” vertelt Arie.

Arie junior
Arie’s zoon, die ook Arie heet, werkt fulltime in de zaak. Hij is 21 jaar oud en was helemaal niet van plan bij zijn vader te gaan werken. “Ik had niks met de slagerij. Ik heb op m’n twaalfde hier de vaat gedaan en dacht toen: Ik ben hier te slim voor,” lacht Arie junior. Jaren later, toen de coronacrisis begon, kwam daar verandering in. Arie moest zijn opleiding steeds meer online volgen en zag tegelijkertijd ook de extra drukte in de slagerij, doordat veel winkels en restaurants gesloten moesten blijven.

Uitdagingen
De twintiger ging zich steeds meer verdiepen in het slagersvak en zag ook dat wat hij op school had geleerd, toe kan passen in het bedrijf van zijn vader. Zoon Arie vertelt: “Ik zag ineens veel mooie uitdagingen en ik kwam erachter dat je die uitdagingen vaak ook zelf moet maken. Dat moet je eigenlijk bij iedere baan.” Hij ging onder meer aan de slag op het gebied van marketing en sociale media. Daarnaast werd er nóg meer ingezet op ‘gemaksvoeding’. Voor Arie Junior maakt de slagerij binnenkort plaats voor een nieuwe uitdaging.

Andere gewoontes
Arie Bakker senior zag bij de slagerij al vrij vroeg in dat hij het met alleen de verkoop van vlees niet lang vol zou gaan houden. De meeste slagerijen die Alblasserdam had, zijn intussen verleden tijd. “En als we ons niet hadden aangepast met onder meer de gemaksvoeding, hadden we als bedrijf, menselijkerwijs gesproken, ook niet meer bestaan. De eetgewoontes en het gedrag van mensen is in de afgelopen decennia erg veranderd. Als mensen even een pizza halen of even bij de snackbar eten, wat nu veel meer gebeurt dan vroeger, kost dat in de slagerij zo twintig procent omzet.” En dus zette Arie Bakker ook steeds meer in op onder meer kant -en-klare maaltijden.

Too Good to Go
En op dat punt lopen de werkzaamheden van Arie en Arie wat uit elkaar. Junior: “Mijn vader draait in de ochtend als traditionele slager het gehakt en ik begin met het bereiden van complete maaltijden met bijvoorbeeld aardappelpuree, riblappen en stoofvlees. We hebben éénpersoonsmaaltijden en dat wat over blijft, gaat naar Too Good To Go. Zo proberen wij ook onze maatschappelijke bijdrage te doen en hoeft er niets weggegooid te worden.”

Vernieuwing
En hoewel Arie Bakker senior al jaren in het vak zit en weet hoe het werkt, geeft hij bewust ruimte aan nieuwe initiatieven in zijn zaak. “We hebben een groot, jong team met 23 mensen lopen. De jongere generatie is veel meer bezig met trends. En ik geef hen daarin ook de vrije hand. Als ze met leuke ideeën komen, zijn die altijd welkom. De ideeën worden in de pauze in de groep besproken en zo is iedereen betrokken bij de zaak. Thuis wordt alles nog eens door de dames gefileerd,” lacht Arie. Om er nog serieus aan toe te voegen: “Ik geef graag ruimte aan die chemie. Het geeft druk op de ketel en de ideeën worden er beter van.”

Hamburgerluik
Tot slot heeft de slagerij nog een zeer populaire ‘uitvinding’ gedaan en dat is het ‘hamburgerluik’. In het begin werd dit enigszins gekscherend ‘McArie’ genoemd, verwijzend naar het bekende fastfoodrestaurant. Van die naam is men later vanaf gestapt, omdat dit mogelijk de juridische toets niet zou doorstaan. Bij de ‘Hamburger To Go’ kunnen klanten op vrijdag en zaterdag verse patat en (broodjes) hamburger bestellen. Verder zijn er ‘Kipsalon’ en een ‘Broodje Bril’ te koop.

Blij met nieuwe eigenaar Makado
Arie Bakker hoopt de klanten nog jaren naar tevredenheid te kunnen bedienen vanuit hun winkel aan het Wilgenplein. “We zijn ook nog steeds erg blij met het Makado. Mensen komen er graag, er is bijna geen leegstand, je kunt er gratis parkeren en sinds kort hebben we een nieuwe, Nederlandse eigenaar van het winkelcentrum. Die is zeer betrokken bij het centrum. Dat voelt heel goed,” besluit Arie senior.

50 jaar Makado
In de komende weken volgen nog enkele Makadoverhalen. Deze gaan onder meer over Gall en Gall en over de grote Makadobrand van 47 jaar geleden. Verder is er op zaterdag 8 juli weer een ‘ouderwetse’ boekenmarkt. Wie tijdens de boekenmarkt een kraam wil huren, kan hiervoor mailen naar [email protected].

Deel dit bericht via...