ALBLASSERDAM – Binnenvaartschip H2 BARGE 1 is donderdag 25 mei 2023 officieel als eerste binnenvaartschip dat op waterstof vaart, in de vaart genomen met een tocht vanaf het bedrijf BCTN in Alblasserdam, naar de Nieuwe Maas in Rotterdam. Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers heeft daar donderdag het eerste A0-emissielabel uitgereikt aan een binnenvaartschip dat op waterstof vaart. Het bedrijf Future Proof Shipping (FPS) liet het schip de MAAS, dat op diesel voer, ombouwen tot een schip met een waterstofvoortstuwing, de H2 BARGE 1.

Het schip maakte donderdag zijn eerste reis, van Alblasserdam naar Rotterdam. De komende jaren wordt het door BCTN, dat onder meer langs de Noord in Alblasserdam is gevestigd met een containerterminal, gecharterd. Dit gebeurt in opdracht van Nike, dat wekelijks honderden containers, naar eigen zeggen, “klimaatneutraal en emissieloos” gaat vervoeren tussen Rotterdam en Meerhout.

In brandstofcellen aan boord van de H2 BARGE 1 wordt waterstof omgezet in elektriciteit. Naast de brandstofcellen heeft het schip ook accu’s aan boord. FPS heeft vorig jaar nog twee schepen gekocht, die worden omgebouwd  tot waterstofschepen.

“Het is mij een waar genoegen om vandaag het eerste A0-emissielabel uit te reiken. Dat de H2 BARGE 1 vandaag zijn ‘maiden voyage’ heeft gehad, is een absolute mijlpaal voor de binnenvaart!”, aldus minister Mark Harbers. “Ons doel is om in 2030 ten minste 150 emissieloze binnenvaartschepen te hebben, en in die opgave zijn alternatieve brandstoffen, zoals  waterstof, onmisbaar. Ik wil de eigenaar van dit bijzondere schip, Future Proof Shipping, dan ook feliciteren met deze primeur.”

De overheid wil de sector ondersteunen om de transitie naar waterstofschepen de komende jaren te stimuleren. Uit het klimaatfonds is € 178 miljoen beschikbaar om waterstof te introduceren in de binnenvaart en het zware wegtransport.

Het emissielabel voor binnenvaartschepen is ontwikkeld door het Ministerie van IenW en het Expertise en Innovatie Centrum Binnenvaart. Schippers kunnen hiermee laten zien hoe goed ze presteren op CO2-uitstoot en luchtkwaliteit. Het ministerie verwacht deze zomer met een aantal stakeholders uit de binnenvaartsector een convenant af te sluiten over brede toepassing van het emissielabel. Het label kan richting de toekomst voordelen opleveren voor schippers, bij bijvoorbeeld de toegang tot havens of financiering.

Regels voor varen op waterstof zijn er nog niet, daarom heeft de H2 BARGE 1 een ontheffing gekregen om de komende vijf jaar te kunnen varen. Het doel is om in 2026 de regels voor varen op waterstof rond te hebben.

BCTN is de grootste inland terminal operator van de Benelux die meer dan 700.000 TEU containers per jaar verwerkt, verspreid over acht locaties in Nederland en België: Alblasserdam, Den Bosch, Geel, Meerhout, Beringen, Nijmegen, Roermond en Venray. Hun hoofddoel is om op een milieuvriendelijke manier containers aan te leveren en op te halen in de diepzeehavens van Rotterdam en Antwerpen. Per binnenschip vervoeren zij vracht van en naar de vestigingsplaats van hun opdrachtgever.

 

Deel dit bericht via...