ALBLASSERDAM – Elke maand gaan de grootste films ook in première in Landvast in Alblasserdam. Maar waar gaan die films precies over? Om een tipje van de sluier op te lichten vraagt Landvast soms aan een gast om een recensie te schrijven over een film die in première gaat. Deze keer de eer aan de marketing stagiaire Nadine van Landvast, die deze week aanwezig mocht zijn bij de première van de psychologische thriller Het Geheugenspel in het theater Tuschinski in Amsterdam.

Een recensie van een film schrijven terwijl de film nog niet te zien is in de bioscoop dat wordt lastig. Maar ik had het geluk dat ik maandag 15 mei bij de officiële Nederlandse filmpremière aanwezig mocht zijn. De première van de psychologische thriller Het Geheugenspel. De première werd georganiseerd in het theater Tuschinski in Amsterdam. De cast & crew, net als vele andere bekende Nederlanders, waren hier uiteraard aanwezig en liepen dan ook vlak langs mij gedurende de avond.

De film is gebaseerd op het boek van Nicci French. Achter de naam Nicci French gaat het Britse echtpaar Nicci Gerrard en Sean French schuil. Dit duo is wereldberoemd om hun thrillers en korte verhalen. Ook hen heb ik mogen ontmoeten deze avond. Erg indrukwekkend en bijzonder om hier bij te mogen zijn. Een avond om nooit te vergeten. Het Geheugenspel is de eerste Nederlandse verfilming van één van hun boeken.

Na de rode loper zijn wij ontvangen met een heerlijk glas champagne. Na deze opgedronken te hebben konden wij richting onze stoelen in het Theater Tuschinski, in 2021 uitgeroepen tot mooiste bioscoop ter wereld (Landvast komt wat mij betreft op nummer 2). Op iedere stoel lag een heerlijk snackpakket klaar inclusief flesje water.

De avond werd afgetrapt door Victor Mids, de illusionist. Hij heeft een mindf*ck bij ons uitgevoerd, deze had alles te maken met de film waar we naar gingen kijken. De film gaat over het geheugen van de mens. In het Geheugenspel spelen zowel Nederlandse als Vlaamse acteurs. De hamvraag van deze coproductie met Nederlandse en Vlaamse acteurs is: hoe goed kende Eva (Anna Drijver) haar vriendin Nathalie die 25 jaar geleden verdween en wier lijk opeens opduikt op het Vlaamse landgoed van haar ouders? Hoe meer zij tijdens het moordonderzoek te weten komt, hoe meer Eva gaat twijfelen over haar geheugen.

Ik vond de combinatie van Vlaams en Nederlandse acteurs erg prettig. Mooi op elkaar ingespeeld en ik heb me hier geen moment aan gestoord. Het doek heeft gedurende de film mijn aandacht gehad. Je probeert ondertussen zelf het raadsel op te lossen. En kijkt je mede bezoeker aan tijdens de “WAT” momenten. Waarbij je in de boeken van Nicci French als lezer telkens denkt het te weten, zo is het in deze indrukwekkende film net zo, waarvan je niet kan wachten tot je weet hoe het eindigt en als je het dan weet vallen alle puzzelstukjes in elkaar.

Al met al een spectaculaire avond die ik voor geen goud had willen missen. De film is vanaf nu bij ons te zien en ik raad hem u zeer zeker aan.