Advertorial
ALBLASSERDAM – Het Makado winkelcentrum in Alblasserdam viert dit jaar haar 50-jarig bestaan. In de komende maanden wordt dit gouden jubileum door de winkeliers en horecagelegenheden gevierd met diverse (spaar) acties. Verder wordt er teruggeblikt op de afgelopen vijftig jaar. Dit wordt onder meer gedaan met de winkeliers van het eerste uur. In opdracht van de winkeliersvereniging interviewt Alblasserdamsnieuws.nl de winkeliers en tekent hun verhalen op. Jan van Zessen van DA Mooi Parfumerie van Zessen trapte een maand geleden af. Vandaag is het de beurt aan Riens Gort, oud-eigenaar van Riens Gort Optiek en optometrist Michael Boon, eigenaar van de Boon Optiek Groep, waar de winkel in het Makado onder valt.

Vrijdag de 13e open
In 1972 werd het eerste deel van winkelcentrum Makado geopend. Vanuit het hele land werd Alblasserdam belangstellend gevolgd, omdat het voor die tijd bijzonder was dat er zoveel winkels bij elkaar werden gevestigd in een relatief kleine gemeente. Twee jaar later volgde de opening van het tweede deel van Makado. Op vrijdag 13 september 1974 werd de winkel van Riens Gort geopend. “Ik wilde zo graag op vrijdag de dertiende open. Gewoon om te spotten met het vooroordeel,” herinnert Riens zich lachend.

Nikkelen brilletje
Toen Riens Gort 49 jaar geleden van start ging in het Makado, was de naam Gort al wel bekend in Alblasserdam. De vader van Riens had namelijk sinds 1955 een eigen optiekzaak op de Plantageweg in Alblasserdam. En Riens grootvader verkocht in 1930 al zijn eerste nikkelen brilletje voor een rijksdaalder. Riens: “Mijn vader en ik vonden het beter dat ik niet in een gespreid bedje kwam en het van hem overnam en dus startte ik in 1974 voor mezelf. Voor die tijd had ik ervaring opgedaan bij mijn vader in de zaak en bij een zaak in Rotterdam.”

Gunnen en kwaliteit
Op de dag van de opening in 1974 kwamen diverse mensen een bril kopen, herinnert Riens zich. Hij vertelt: “Een aantal mensen had zelfs gewacht tot de opening om bij mij een bril te komen kopen. Eén stond om 9 uur voor de deur en wilde de allereerste zijn. En ’s middags kwam de moeder van een vriend van me een bril kopen. Het is toch een kwestie van gunnen. De kwaliteit is belangrijk, maar ze moeten het je ook gunnen. Dat speelde vooral in die begintijd erg mee. Waar ik ook mooi van mee profiteerde, was dat we aan het begin stonden van een tijd, waarin iedereen ineens een bril ging dragen. Een bril begon mooi te worden. Het was toen niet alleen meer noodzakelijk om een bril te dragen, maar het werd ook een modeartikel.”  “En dat is het nog steeds,” weet Michael Boon, die zo’n tien jaar geleden de zaak van Riens overnam en in het totaal 12 winkels heeft.

Oogzorgcentrum
Riens Gort Optiek is sinds de start in 1974 van brillenzaak, steeds verder opgeschoven naar oogzorgcentrum. Zo stond Riens, samen met onder meer de vader van Michael, aan de basis van het online platform Ksyos Oogheelkunde, waar hbo-geschoolde optometristen met elkaar oogklachten diagnosticeren en met elkaar en met oogartsen kunnen overleggen. Riens vertelt hierover: “Dat is ook iets dat ik erg mooi en leuk heb gevonden in mijn werkzame leven: van brillen en lenzen verkopen naar een volwaardig oogzorgcentrum, waarbij ik heb gelobbyd en contacten heb gelegd om de oogzorg te verbeteren. In 1998 zijn we zelfs gaan samenwerken met het oogziekenhuis.”

Goede camera’s
Michael Boon heeft die inzette lijn van Riens Gort na de overname in 2013 doorgezet. Er zijn ook steeds meer huisartsen die doorverwijzen naar optometristen, waardoor de druk op de specialistische oogzorg in bijvoorbeeld de ziekenhuis afneemt. “Er is zoveel veranderd. Vroeger moesten we alles tekenen. Het bloedvatbeeld tekenen heb ik op school ook nog gedaan. Tegenwoordig hebben we zeer goede camera’s en maken we overal de foto’s van. Maar je moet natuurlijk nog wel steeds weten waar je naar kijkt,” vertelt Michael.

Landelijke tv
In de loop der jaren kwam Riens Gort ook diverse malen landelijk in het nieuws als autoriteit op het gebied van optometrie. Zo was hij zes keer te zien bij de tv-programma’s Tros Radar en Kassa, waarbij brillen werden gekocht en door Riens werden gecontroleerd. Daarmee had hij zijn streven, namelijk ‘een dorpse zaak op niveau’, waargemaakt.

Uitbreiding
In 2011 werd Riens Gort Optiek in het Makado flink uitgebreid. De zaak op de Plantageweg, die Riens van zijn vader had overgenomen, werd van de hand gedaan en in het Makado kwam er een extra ruimte vrij, doordat elektronicazaak It’s failliet ging.

Overname
In 2013 kwam de zaak van Riens te koop. Michael Boon en zijn vader namen de zaak over. “Ik wilde een goede prijs, maar wilde ook graag dat het niet bij een grote winkelketen terecht zou komen. Boon valt tussen een grote en kleine onderneming in, maar is wel helemaal zelfstandig. Ik vond het fijn als het in ongeveer in dezelfde stijl zou blijven als waarin ik de zaak heb opgezet en dat is gelukt. Ik heb bij de overname het advies gegeven om de Damvereniging en de Tafeltennisvereniging te blijven sponsoren. Dat is gebeurd,” vertelt Riens.

Veranderd en hetzelfde
In de afgelopen vijftig jaar zijn veel dingen veranderd, maar sommige dingen bleven hetzelfde, zoals de Makado-vloer. Riens: “De vloer die in het Makado ligt, werd vijftig jaar geleden gelegd door een Italiaanse man. Dat deed hij in z’n eentje en die vloer ligt er nog steeds mooi in.” De grote brand in 1976 is ook een moment dat veel mensen zich kunnen herinneren. Veel winkels gingen verloren. In de winkel van Riens ontstond waterschade. “Het water stond tot kniehoogte in de winkel. We moesten in de tijd erna alles drogen. Daarna moesten er nieuwe vloerbedekking en nieuwe kasten in.”

Mooie foto’s en verhalen
Oproep aan eenieder die nog unieke foto’s of mooie verhalen heeft over het winkelcentrum, de winkeliersvereniging inventariseert deze graag. Stuur hiervoor een e-mail naar [email protected].

 Bijziende kinderen
In de afgelopen 15 jaar zijn er veel kinderbrilmerken bijgekomen en dat is geen toeval. Er is een grote toename van het aantal bijziende kinderen, doordat kinderen steeds vaker en steeds langer met schermen van telefoons en andere mobiele apparaten in hun handen zitten. Riens vertelt hierover: “Dat is echt een epidemie in de wereld. Als je kijkt naar een stad als Hongkong, daar loopt 90 procent van de kinderen met min-glazen. En als het -1 is, is het nog niet zo’n probleem, maar als je naar -6 of -9 gaat, weet je dat er een behoorlijke kans is dat je op je zestigste flinke oogproblemen hebt.” Michael vult aan: “Juist! Het gaat er niet om of je min-glazen hebt. Als dat het probleem was, maakte ik me er niet druk om. Het probleem is dat het oog groeit en doordat het oog groeit, komt er spanning op het netvlies en op de andere stukken in het oog. Dat vergroot de kans op bijvoorbeeld het loslaten van het netvlies en dat willen we niet.”

20, 20, 2-regel
Om bijziendheid te voorkomen, raad Michael de ‘20, 20, 2-regel’ aan. Maximaal twintig minuten naar een beeldscherm kijken, dan twintig seconden ergens anders heen kijken en 2 uur per dag buitenspelen. Riens: “Het daglicht is erg belangrijk, omdat het daglicht zorgt voor de aanmaak van een bepaalde stof in het oog die het oog verstevigt. Je kunt het dus nooit compenseren met bijvoorbeeld binnen spelen.” Michael: “En je arm in een L-vorm houden. Veel kinderen houden het scherm vlak voor zich. Door de arm in een L-vorm te houden, houden ze het scherm verder van zich af. Helemaal geen scherm, is ook de oplossing niet. Dan maak je van je kind eigenlijk een analfabeet en digibeet.”

Deel dit bericht via...