ALBLASSERDAM – In Dordrecht bestaat het nu drie jaar, maar sinds kort gaat Quiet Drechtsteden ook van start in Alblasserdam. De stichting zet zich in om armoede te verzachten en eenzaamheid tegen te gaan. Mensen die weinig te besteden hebben, kunnen zich melden bij Quiet. Via sponsors krijgen mensen vervolgens leuke producten en diensten aangeboden. “Bijvoorbeeld een cadeaubon van een lokale winkelier, een boottochtje, een knipbeurt bij de kapper of een etentje met het gezin,” vertelt ambassadeur Barbera Struis uit Alblasserdam.

Netwerken
Quiet Drechtsteden is onderdeel van Quiet Nederland, een stichting met inmiddels 11 gemeenschappen in Nederland. Er wordt lokaal onder meer samengewerkt met Voedselbank Alblasserdam. Ook is het de bedoeling dat er contacten worden gelegd met andere organisatie zoals de kledingbank en het maatschappelijk werk in het dorp. Niet alleen mensen die afhankelijk zijn van de Voedselbank, maar wel een extraatje kunnen gebruiken omdat ze het financieel niet breed hebben, mogen ‘member’ worden.

Stille armoede
Tatjana Dekker is projectleider van Quiet Drechtsteden. Zij vertelt: “Er is nog steeds veel stille armoede in Nederland. Er zit vaak ook nog een stigma op dat het je eigen schuld zou zijn als je arm bent, maar dat is niet zo. Om armoede te verzachten, is Quiet (Engels voor ‘stil’, verwijzend naar die stille armoede, red.) bedacht en opgezet. Het idee is dat er gezocht wordt naar sponsors in de regio die iets gratis willen weggeven. Aan het einde van het jaar hopen we in Alblasserdam ongeveer vijftien sponsors te hebben.” “We hebben inmiddels al een aantal mooie sponsors die Quiet in Alblasserdam ondersteunen. Hiermee zijn we nu van start gegaan en hebben we de eerste members al blij kunnen maken,” aldus Barbera.

Sponsors gezocht
Daar waar het voor ‘members’ laagdrempelig moet zijn om zich aan te melden, moet het ook voor sponsors laagdrempelig zijn, zo is de opzet. Er zitten daarom geen verplichtingen aan wat en hoe vaak er wordt gesponsord. Allerlei producten en diensten zijn welkom. Of iemand nu één keer per maand een kop koffie en een gebakje wil sponsoren, elke week een knipbeurt wil weggeven of een gratis cursus wil weggeven… alles is welkom. Ook particulieren kunnen bijvoorbeeld een waardebon aanschaffen bij hun favoriete winkel en deze vervolgens doneren aan Quiet. Zo snijdt het mes aan twee kanten, lokale ondernemers worden ondersteund en members krijgen een cadeautje.

Pushmelding
Het is de bedoeling dat deelnemers zich inschrijven in een digitaal systeem. Zij krijgen vervolgens eens in de zoveel tijd via een ‘pushmelding’ iets aangeboden. Tatjana: “Maar je hoeft dit niet altijd maar te accepteren. Ook als je arm bent, zijn er dingen die je niet zo leuk vindt. Als je die aanbieding weigert, gaat ‘ie naar de volgende. Dit wordt automatisch geregeld via een bepaald algoritme.”

Verzachten
Het idee achter de stichting Quiet is de situatie verzachten door extraatjes te bieden. “Alles wat extra is, valt bij armoede als eerste af. Wij willen hier graag op inspelen, want als je bijvoorbeeld een uitje hebt gehad in het weekend, ga je toch leuker de week in. Je maakt ook weer meer deel uit van de maatschappij en voelt je weer gewaardeerd. Het mooie aan het project is, dat veel members uiteindelijk ook zelf weer dingen aanbieden,” vertelt projectleider Tatjana.

Barbera Struis
In de Drechtsteden, met name Dordrecht, zijn nu ongeveer 350 huishoudens aangesloten bij Quiet. Onlangs kwamen Barbera Struis uit Alblasserdam en Quiet Drechtsteden met elkaar in contact. Er was meteen een klik en Barbera gaat nu aan de slag in Alblasserdam als ambassadeur van Quiet. Zij gaat in het dorp op zoek naar sponsors en members. Behalve producten en diensten, zijn ook financiële bijdragen welkom. Members kunnen ook aangemeld worden via maatschappelijke instanties of bijvoorbeeld schoolbesturen. Zij hebben vaak direct zicht op mensen die het lastiger hebben. Barbera: “Verder zijn we ook nog op zoek naar een locatie in Alblasserdam, waar mensen naartoe kunnen komen. Bijvoorbeeld voor een koffieochtend. Hier wil ik het gesprek over aangaan in Alblasserdam. Misschien is er wel plaats in De Pion of de Oude Bibliotheek.”

Krant en contact
Quiet Drechtsteden brengt periodiek een krant uit, waarin zij armoede onder de aandacht brengen. Verder wordt er door Quiet Nederland met enige regelmaat de glossy Quiet 500, met een knipoog naar de Quote 500, gepresenteerd. Ook daarin wordt armoede besproken. Het doel is ‘verzachten, vertellen en sterken’. De ontwikkelingen van Quiet Drechtsteden zijn te volgen via de sociale mediakanalen op LinkedIn, Facebook en Instagram.

Contact opnemen met Quiet kan onder meer via www.quiet.nl/drechtsteden, via het mailadres [email protected] en via het telefoonnummer 0645957672.

Links ambassadeur Barbera Struis uit Alblasserdam en rechts Tatjana Dekker, projectleider van Quiet Drechtsteden.

Deel dit bericht via...