ALBLASSERDAM – De SNS Bank in Alblasserdam heeft deze week meerdere meldingen gehad uit Alblasserdam dat er fraudeurs actief zijn die brieven bij mensen bezorgen en mensen namens de bank bellen. In een brief wordt aan mensen meegedeeld dat hun betaalpas binnenkort vervalt, in verband met een nieuw systeem om fraude te voorkomen. Er wordt opgeroepen om de pinpas door te knippen en op te sturen. Opvallend genoeg zijn in Alblasserdam ook mensen gebeld, waarbij wordt gevraagd de pinpas te versturen via de brievenbus bij de Alblashof.

Rob van Hal van de SNS Bank in Alblasserdam spreekt van een zorgelijke situatie. “De vorm waarin ze dit hebben gegoten, vind ik zorgwekkend. In de afgelopen week hebben we meerdere meldingen gehad, waardoor dit voor ons een urgente zaak is. Eén klant was zelfs al onderweg om zijn pas op de post te doen. Onderweg vond hij het toch vreemd en kwam bij ons langs in de winkel om te vragen hoe het zat. Als bank vragen we nooit om pincodes en nummers van digipassen.”

Volgens Van Hal hebben de criminelen het zelfs zo aangepakt, dat als men het opgegeven telefoonnummer belt, er een voicemail te horen is van de afdeling fraudezaken van de SNS Bank. Het advies van Van Hal is om bij twijfel direct contact op te nemen met de bank of langs te komen in de winkel. Verder is het advies om aangifte te doen bij de politie. Ook als het bij een poging tot oplichting is gebleven.

Wie een verdachte e-mail of sms heeft gekregen, maar geen gegevens heeft gedeeld, wordt gevraagd de e-mail of sms dan door te sturen naar valse-email@sns.nl. Bellen is dan niet nodig. “Heb je een verdachte e-mail, telefoontje of sms gehad en heb je wél je gegevens gedeeld? Bel ons dan meteen op 030 – 633 30 00,”  aldus Van Hal.