Advertorial
ALBLASSERDAM – Steeds meer landen openen hun grenzen weer na lange tijd buitenlandse toeristen geweigerd te hebben vanwege de coronapandemie. Voor veel verre bestemmingen buiten Europa hebben Nederlandse reizigers een visum nodig. Begin vast met de voorbereiding van je volgende reis en lees in dit artikel meer informatie over het aanvragen van een visum.

Onduidelijke aanvraagformulieren van de immigratiedienst
Voor sommige landen is het aanvragen van een visum eenvoudig of kan het visum zelfs nog na aankomst op het vliegveld ter plaatse worden aangevraagd. Andere landen hanteren daarentegen ingewikkelde visumprocedures, waarbij ellenlange formulieren moeten worden ingevuld en verschillende documenten moeten worden geüpload. Veel reizigers komen er daarom zelf niet uit, hun visum online aan te vragen. Aanvraagformulieren zijn vaak onduidelijk en de vragen zijn soms in gebrekkig Engels geformuleerd, zodat niet duidelijk is wat er precies ingevuld moet worden.

Veel reizigers geven aan problemen te hebben met het aanvraagformulier voor een visum voor India en Kenia, waar erg veel informatie gevraagd wordt en documenten en foto’s in een specifiek formaat en bestandstype moeten worden aangeleverd. Het visum voor Kenia is sinds 2021 zelfs alleen nog digitaal verkrijgbaar en niet meer op het vliegveld of bij de ambassade, wat vooral voor reizigers die minder ervaring met de computer hebben tot problemen leidt. Ook mensen die geen creditcard hebben zijn vaak niet in staat de aanvraag te voltooien. De immigratiedienst, maar ook ambassades en consulaten zijn over het algemeen maar beperkt telefonisch bereikbaar. Vaak wordt er alleen een automatisch bandje afgespeeld en is het niet mogelijk een medewerker te spreken en e-mails worden vaak niet beantwoord.

Visum eenvoudig online aanvragen
Om dit soort problemen te voorkomen kan men ook de hulp inschakelen van een visumbureau. In dat geval zijn de online aanvraagformulieren in het Nederlands met duidelijke uitleg en instructies bij elke vraag en elk invulveld in het formulier. In het aanvraagformulier worden automatisch controles doorgevoerd op veelvoorkomende fouten, zodat klanten direct een melding krijgen als zij een vraag wellicht verkeerd hebben beantwoord.

Ook het aanleveren van de benodigde documenten is een stuk eenvoudiger. Vrijwel alle bestandstypen worden geaccepteerd en de foto’s en scans worden automatisch in het juiste formaat bijgesneden. Alle documenten worden nogmaals persoonlijk gecontroleerd voordat de aanvraag in het betreffende land wordt ingediend. De paspoortscans worden vergeleken met de in het formulier ingevulde paspoortgegevens, om zeker te zijn de gegevens overeenkomen en dat aanvraag in goede orde verwerkt kan worden.

Klanten worden per e-mail en sms op de hoogte gehouden over de status van hun aanvraag. Bij eventuele vragen kunnen klanten per e-mail en telefoon contact opnemen, in dringende gevallen ook in het weekend en buiten kantooruren. De kosten voor het visum kunnen niet alleen met creditcard, maar ook met andere gangbare betaalmethoden worden voldaan, zoals iDeal, Bancontact of PayPal. Hierdoor is het aanvraagformulier ook voor reizigers zonder creditcard toegankelijk.

Zodra de aanvraag is goedgekeurd ontvangt de klant een bevestiging hiervan per e-mail. Het visum hoeft vervolgens alleen nog gedownload en geprint te worden om mee te nemen op reis. Wie al op korte termijn vertrekt en het visum zeer dringend nodig heeft, kan gebruikmaken van een spoedprocedure. Spoedaanvragen worden met voorrang behandeld en – afhankelijk van het land, waarvoor het visum of de reistoestemming wordt aangevraagd – soms al binnen een uur goedgekeurd.

Op deze manier kun je je focussen op de leukere onderdelen van het voorbereiden van een reis, zoals het boeken van de overnachting en het uitstippelen van je route!

Foto: (Unsplash: https://unsplash.com/photos/YvCg5X3pWzc)