ALBLASSERDAM – Elke maand gaan er diverse films in première in Landvast in Alblasserdam. Maar waar gaan die films precies over? Om een tipje van de sluier op te lichten vraagt Landvast soms een Alblasserdammer om een recensie te schrijven over een film die in première gaat. Deze keer is de beurt aan filmkenner en (wieler) liefhebber Riens Gort die samen met bioscoopmanager (en Tourfanaat) Ton Kroeze en Peter Kooiman de financiële (en racefiets) bestuurder van Landvast als eerste deze film hebben beleefd.

The Racer
Dominique behoort tot het meubilair van de wielerploeg en daar voelt hij zich in thuis. Door zijn teamgenoten wordt Dominique Chaboi ‘Dom’ genoemd. Wat een woordspeling is op domestique, wat knecht betekent in de koers. Want dat is hij en zal hij blijven.

Het is goed toeven in de zaal Royaal van Landvast waar de première van de film plaatsvindt. Heerlijke Ikea fauteuils, per paar op 1,5 meter gezet. Een schemerlampje en bijzettafeltjes waar na de corona de drankjes opgezet kunnen worden. Een creatieve oplossing, maak van de nood een deugd en zie, het is eigenlijk gewoon super, comfortabel en gezellig.

De film neemt je mee naar 1998, de epo-hoogtijdagen van de tour. De eerste drie etappes vinden plaats in Ierland en na een paar minuten word je meegezogen naar die tijd. Doping was normaal, alle ploegen gebruikten het. De nieuweling in de ploeg die vol bravoure zegt dat hij altijd clean zal blijven, begrijpt niet dat hij als enige van de 160 deelnemers het tempo in de eerste etappe niet kan volgen.

Onze hoofdrolspeler is een aimabele man. Hij doet zijn werk in de koers. Haalt eten en drinken voor de irritante Italiaanse kopman, houdt hem uit de wind en trekt aan het eind van de etappe de sprint aan. Het de laatste tour van Dom, tenminste dat zegt iedereen. Hij weet het nog niet zeker, is het daar nog niet mee eens: ”Zonder fiets ben ik niks, ben ik een nobody”.

De muziek is mooi en passend: “Ik hoor de nacht binnensluipen” is de tekst die je hoort op een voor Dom donker moment. Er zit een gebruikelijke liefdeslijn in de film met een mooie blonde ronde-arts die blij is dat ze hier stage kan lopen: ” En niet in het saaie ziekenhuis”. Na de eerste dag heeft ze nog schone handen en zegt ze gekscherend dat ze hoopt op een valpartij waar ze haar handen vuil kan maken. Vuile handen, doping was zo normaal.

Verwacht van deze film geen spectaculaire wielerbeelden, maar laat je meeslepen in een boeiend gevecht. De luchtigheid van de toediening en de schaduwzijde met het drama. Doping is normaal of vindt Dom toch van niet? Een domestique hoort niet te winnen, maar laat de kopman winnen. Nooit heeft Dom een wedstrijd gewonnen en elke nacht komt de droom terug waarin hij zichzelf alleen op de finish af ziet gaan.

En dan moet hij keuzes gaan maken. Is hij wel de professionele verliezer of laat hij zijn hart spreken.

The Racer, een aanrader, zeker ook voor de niet wielerliefhebbers.

Riens Gort

Cinema Royaal de nieuwe beleving
Een plan uit de kast gehaald door Corona en tot leven geroepen. Dit hebben we als Landvast team voor elkaar gekregen. Een jaar of vier terug was het een gedachte om de zaal Royaal van landvast op momenten van leegstand (tijdens de schoolvakanties bijvoorbeeld) van een alternatieve bioscoop te voorzien. Dit plan belandde in de bekende ijskast omdat de investering niet zou lonen. Nadat premier Rutte eind april de maatregel aankondigde dat we na 1 juni beperkt open mochten kwam plotseling het plan weer terug op tafel. Door snel te handelen werd er voor cinema 1 een nieuwe duurzame projector aangeschaft en verhuisde de projector uit die zaal naar Royaal. Binnen 1 maand werd het gerealiseerd en het concept werd tot 1 september verfijnd. Na vele proefvoorstellingen beleven we nu in een eigenlijk vervelende toestand deze film vanwege de laatste coronamaatregelen. Maar toch zonder die extra service die in Cinema Royaal zo zijn furore maakte kunnen we terugkijken op een heerlijke beleving van deze boeiende film. We hopen met elkaar dat Cinema Royaal snel weer mag opschalen zodat vele mensen van deze nieuwe beleving kunnen genieten.

Ton Kroeze

Behalve dat The Racer een aanrader is, is Landvast, en zeker de Royaal, in deze figuurlijke donkere dagen een plek waar het volstrekt verantwoord en veilig toeven is. De Royaal is volledig Coronaproof ingericht.

We zijn als bestuur en directie zeer verheugd dat we dit jaar de Royaal zaal hebben ingericht als filmzaal. Voor Alblasserdam is dit een grote aanwinst, waar je zeker geweest moet zijn. En nu door de gedeeltelijke lockdown de mogelijkheden om buitenshuis te vertoeven beperkt zijn, is dit een plek waar je even uit de dagelijkse sores en de niet aflatende vloed aan coronanieuws wegglijdt in een andere wereld.

Peter Kooiman