ALBLASSERDAM /  KINDERDIJK – De komende tijd wordt onderzoek gedaan naar de invoering van vergunningparkeren in Kinderdijk en in delen van Alblasserdam. Dat meldt wethouder Arjan Kraijo in een raadsinformatiebrief. Vergunningparkeren zou volgens de gemeenten Molenlanden en Alblasserdam een oplossing kunnen zijn voor het parkeerprobleem rondom de molens van Werelderfgoed Kinderdijk. Bewoners langs de dijk zouden dan een vergunning krijgen om te parkeren. Toeristen die daar ook staan, kunnen vervolgens een boete van een handhaver krijgen.

Het is volgens wethouder Kraijo de bedoeling dat er op twee sporen tegelijk geacteerd wordt: “Verleiden en verbieden. De individuele bezoeker die met de auto komt, wordt verleid om op parkeerterreinen buiten het Werelderfgoed te parkeren en om met georganiseerde shuttleservice naar het molengebied te worden gebracht. De parkeerplekken zijn het Havengebied in Alblasserdam, het parkeerterrein van IHC, buiten de dagen dat er gewerkt wordt en de Vletstraat in Nieuw-Lekkerland.”

Verbieden
De wethouder vervolgt: “Tegelijkertijd dient het onmogelijk te worden voor bezoekers aan het molengebied Kinderdijk de auto te parkeren in de kern Kinderdijk of delen van Alblasserdam die op loopafstand liggen van het molengebied. Parkerende bezoekers aldaar zorgen voor overlast door minder beschikbare plekken voor bewoners en ondernemers rondom het molengebied. Met de invoering van een vorm van gereguleerd parkeren kan de leefbaarheid van de dorpen verbeteren doordat wordt voorkomen dat bezoekers en niet-inwoners parkeren op parkeerplaatsen die zijn bedoeld voor de ‘eigen’ inwoners.”

Hoeveel vergunningen?
Nader onderzoek naar vergunningparkeren in Kinderdijk en delen van Alblasserdam zoals de West-Kinderdijk, de Molenkade en de buurt rondom het Zwarte Paard moet antwoorden gaan geven op vragen zoals hoeveel parkeervergunningen moeten er uitgegeven worden. “Andere vragen zijn: hoe verhoudt dit zich met de beschikbaar aanwezige parkeerplaatsen? Hoe gaan we om met har parkeren van bezoekers van bewoners en bezoekers van ondernemers? Hoe wordt het aanvragen, beoordelen en verlenen van vergunningen geregeld? Wat zijn de kosten qua financiën en inzet van uren? En wat zijn de risico’s op uitwijkgedrag naar parkeerplaatsen net buiten het gebied?”

Proces
De aanpak wordt ontwikkeld onder supervisie van de stuurgroep Kinderdijk waarin onder andere naast de gemeenten Molenlanden en Alblasserdam ook de Stichting Werelderfgoed Kinderdijk (SWEK) zitting heeft. De komende tijd stelt bureau Spark een invoeringsplan op. Daarna neemt de gemeenteraad een definitief besluit, waarbij ook de kosten voor invoering van vergunningparkeren aan bod komen. Daarna wordt een parkeerverordening vastgesteld. Vervolgens wordt bepaald in welke gebieden vergunningparkeren wordt ingevoerd.

Kosten
De kosten voor externe advisering (het onderzoek) bedragen 20.000 euro voor de gemeenten Alblasserdam en Molenlanden.

De raadsinformatiebrief is hier te downloaden.