KINDERDIJK – Beurtschip Jantine is te water gelaten bij de molens van Kinderdijk. Het schip uit 1895 kreeg in de afgelopen tijd een duurzame make-over en wordt voortaan gebruikt als rondvaartboot bij Werelderfgoed Kinderdijk.

Christine Lukas doopte namens Viking Rivercruises de Jantina. Zij kreeg de fles in handen gedrukt van gedeputeerde Rik Janssen, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland. “Het zou een historische fout zijn als een man dit doet.”

Stichting Werelderfgoed Kinderdijk (SWEK) kreeg het beurtschip uit 1895 cadeau van het Maritiem Museum. Zowel Viking Rivercruises als de Provincie Zuid-Holland maakte de renovatie van Jantina mogelijk. Janssen: “Een prachtig project waarmee de verbindingen per boot aanzienlijk uitgebreid worden.”

Elektrisch
Een grondige opknapbeurt maakte het schip weer helemaal geschikt voor intensief gebruik in het graag bezochte Werelderfgoed. Samen met Van der Velden Marime Systems werd expliciet gekozen voor een duurzame make-over. Daarmee is Jantina nu volledig elektrisch. Een grote groep vrijwilligers maakte de renovatie mogelijk.  Rik Janssen en Johan Mellegers, directeur van de SWEK zetten hen daarom in het zonnetje. “Jullie werk is onbetaalbaar. Ongelofelijk veel dank.”

Lage Boezem
De Jantina wordt overigens rolstoelvriendelijk. Door de acht nieuwe ramen hebben de opvarenden uitzicht op de molens. Het schip gaat varen over de Lage Boezem van de Nederwaard en vormt daarmee een alternatieve route naar museummolen Blokweer.

Openbaar vervoer
De Jantina is een beurtschip zoals er in de negentiende eeuw veel hebben gevaren over de kleine veenrivieren in de Alblasserwaard. Beurtschepen waren een van de eerste vormen van Nederlands openbaar vervoer. De naam ‘beurtschip’ is verwant aan de oude dienstregeling, waarbij de schippers hun beurt moesten afwachten voor ze hun rondje mochten varen. De beurtvaart werd voor vracht- en veevervoer, maar ook als persoonlijk reismiddel gebruikt. Jantina verbeeldt dan ook de historische band met het water, dat in alle voor- en tegenspoed zo bepalend is geweest voor Kinderdijk en de omringende streek.

Foto’s: Koos Stam, SWEK en Ecarna.