ALBLASSERDAM – Op woensdagavond 22 maart 2017 verzorgt Cees Stam een lezing voor de Historische Vereniging West-Alblasserwaard met als thema ‘De crash van de ‘Mission Belle’-B17 G’. Plaats van handeling is de zaal van de Havenkerk aan de Ieplaan in Alblasserdam. De lezing begint om 20.00 uur en gaat over de Amerikaanse bommenwerper die in 1943 in de Lek bij Nieuw-Lekkerland terecht kwam. De zaal is open vanaf 19.30 uur. De toegang is vrij.

Gedenkteken
Na de pauze geeft de Stichting B17 G een toelichting op de plannen voor het plaatsen van een monument op de Lekdijk in Nieuw-Lekkerland ter hoogte van ‘het Zwaantje’. Door een gedenkteken te plaatsen wil de stichting de herinnering aan de bemanning levend houden. Realisatie van het gedenkteken kost zo’n 50.000 euro. De Mission Belle werd pas in 1955 geborgen en naar het terrein van Lekstroom in Lekkerkerk gebracht. Bij die berging werd het lichaam van de gesneuvelde staartschutter uit het toestel gehaald.

Boek
Vervolgens wordt het nieuwe boek gepresenteerd dat geschreven is door Barry Ouweneel. Het indrukwekkende boek verhaalt het relaas van de tien Amerikaanse bemanningsleden. Zeven van hen overleefden de crash en belandden in diverse krijgsgevangenkampen. Het eerste exemplaar wordt overhandigd aan burgemeester Dirk van den Borg van de gemeente Molenwaard.

Zware bommenwerper
De Boeing B-17 was een  4-motorige zware bommenwerper voor de lange afstand, waarvan de B-17G de laatste en meest geperfectioneerde operationele versie was met een koepel aan de onderzijde en alle koepels waren uitgerust met dubbele Browning kaliber 0.50 (12,7 mm) machinegeweren. Het was de laatste versie die aan de oorlog deelnam. De B-17 werd op grote schaal boven het Europese strijdtoneel ingezet.

Drie doden
De B-17G ‘Mission Belle’ met fabrieksnummer 42-31097, die tussen Nieuw-Lekkerland en Streefkerk in de Lek terecht kwam, was op de weg terug naar het vliegveld Ridgewell in Engeland na een bombardementsmissie boven Leverkusen, Duitsland. Tijdens deze missie werd het toestel en zijn bemanning herhaaldelijk onder vuur genomen door luchtafweergeschut en Duitse jagers. Enkele minuten voordat ze bij het doel kwamen werden de bommen al gelost en keerde ze om richting Engeland. Eenmaal boven Nederland was het toestel inmiddels zwaar beschadigd en waren motoren uitgevallen. Omdat duidelijk was dat Engeland niet meer haalbaar was besloot men het vliegtuig in het water te laten crashen om zo de overlevingskansen te vergroten. Vroeg in de middag van 1 december 1943 raakte het toestel het water van de rivier de Lek en kwam tot stilstand tegen een krib waarna het spoedig zonk. Drie van de bemanningsleden hadden het leven verloren en de overige bemanning bracht de rest van de oorlog door in Duitse Krijgsgevangenkampen.

Meer info
Meer informatie over de neergestorte B-17G is hier te vinden.