puzzel4uALBLASSERDAM – De sociale raadslieden van de Stichting Welzijn Alblasserdam waarschuwen mensen voor het afsluiten van een abonnement bij Puzzel4u; een bedrijf dat via telemarketing klanten werft. “Bij de sociale raadslieden hebben zich inmiddels twee mensen gemeld die ongewild aan een jaarabonnement van puzzel4u vastzitten. Dit abonnement kost tussen de €14,95 en € 17,95 per maand. Hiervoor krijgen mensen één keer per maand een blad toegestuurd met enkele puzzels en daarnaast veel advertenties,” vertelt sociaal raadsvrouw Nienke Nederveen.

Advies
Nederveen adviseert om geen abonnement af te sluiten of direct na ontvangst van het puzzelblad een brief te sturen met de mededeling dat een abonnement niet gewenst is. Nederveen: “Bij de sociaal raadslieden hebben we een voorbeeldbrief die mensen kunnen gebruiken om van hun abonnement af te komen.”
Vast aan duur abonnement
Over de twee klachten vertelt Nederveen: “Eén cliënt werd gebeld met de vraag of ze interesse had in een proefabonnement van € 4,95. Voor dit bedrag kreeg zij één nummer van Puzzel4u. Bij dit exemplaar zat een bijlage waarin stond dat als er niet werd gereageerd door gedupeerde, zij vervolgexemplaren opgestuurd zou krijgen. Nu krijgt zij dus elke maand een puzzelblad opgestuurd en moet zij hiervoor € 14,95 per maand betalen. Een andere cliënt reageerde op een advertentie van puzzel4u waarin ook een proefabonnement voor €4,95 werd aangeboden. Ook zij zit nu vast aan een duur abonnement.”
Puzzel4u verbaasd
Puzzel4u is verbaasd over de waarschuwing. Wendy van Bokhorst laat namens het bedrijf weten dat abonnementen nooit ongevraagd afgesloten worden. “Ons bedrijf werkt via telemarketing. Dat houdt in dat we mensen, die ooit via een enquête hebben aangegeven dat ze van puzzelen houden, op en leggen uit wat ons abonnement inhoudt. Er wordt tijdens zo’n gesprek duidelijk om een akkoord gevraagd. Dit gesprek wordt zelfs opgenomen. Verder zit bij het eerste exemplaar een welkomstbrief. Daarin staat duidelijk uitgelegd dat als mensen het abonnement niet willen, zij binnen twee weken moeten reageren. Dat kan per brief, telefoon of mail. Het kan dus niet zo zijn dat mensen niet wisten dat het om een abonnement gaat,” aldus Van Bokhorst.

Coulance
In enkele gevallen kan het abonnement opgezegd worden. Van Bokhorst vertelt: “Soms zijn mensen ziek of verward. Soms belt één van de kinderen ons dan bijvoorbeeld op. Uit coulance zeggen we dan het abonnement op.”

Reclames
Over de hoeveelheid reclames zegt het bedrijf dat de advertenties aangepast zijn op de prijzen die er te winnen zijn met de puzzels. “Een exemplaar bestaat uit ongeveer 84 bladzijden, waarvan de helft uit reclame. Die reclames zijn dus niet uit de lucht gegrepen, maar sluiten goed aan bij het boekje,” besluit Van Bokhorst.

Geluidsbanden
Mensen die een abonnement hebben afgesloten en in de veronderstelling zijn daar geen toestemming voor gegeven te hebben, kunnen bij Puzzel4u de geluidsbanden van het telefoongesprek opvragen.