ALBLASSERDAM – Topondernemer Ruud Koornstra, die op uitnodiging van Lionsclub Alblasserwaard Souburgh een lezing hield over duurzaam ondernemen, wond er tijdens zijn cabaretachtige presentatie eerder deze week in Landvast geen doekjes om: “Fuck the oil. We hebben helemaal geen olie meer nodig, want alle technieken voor bijvoorbeeld auto’s op stroom zijn er al. We moeten alleen dat knopje bij onszelf nog even omzetten,” aldus de multimiljonair. Op de vraag of een Toyota Prius goed genoeg is om bij te dragen aan een betere en schonere wereld antwoordde Koornstra: “Een Prius is eigenlijk een zeemeermin, want wil je een vrouw, krijg je een vis. Wil je een vis, krijg je een vrouw.”

Wereldwijd geniet Koornstra grote bekendheid met ondermeer zijn uitvinding van de ultrazuinige Pharox-LEDlamp. Via zijn activiteiten staat hij in contact met wereldleiders als Bill Clinton en Dalai Lama. Donderdag 17 februari was hij in Landvast om ondernemers te onderwijzen in het duurzaam ondernemer.

Paradijs op aarde
Volgens Koornstra, zelf eigenaar van twaalf bedrijven, zijn alle oplossingen voor een betere wereld al aanwezig. “Alle hardware is er. We hebben alle middelen voorhanden om een paradijs op aarde te maken, maar de software is nog niet goed. Die software zit in ons eigen hoofd. Onze grootste angst is verandering en daardoor duurt het zo ontzettend lang voordat er iets verandert.”

De zaal in Landvast was goed gevuld...

PIDV
Als tip om mensen hun blik te verruimen nam de wereldverbeteraar het voorbeeld van het besturen van een helikopter: “Ooit kwam ik op het idee om helikopter te gaan vliegen. Tijdens de opleiding had ik vooral moeite om een meter boven de grond stil te blijven hangen. Mijn instructeur zei toen tegen me: ‘Ruud, PIDV’. Ik dacht, huh PIDV, wat is dat? Hij zei: ‘Punt In De Verte’. Het was namelijk zo dat ik teveel naar de grond keek. Met een beetje lef, durfde ik in de verte te kijken. Wat bleek? Ik bleef muisstil hangen. Dus: hou uw visie in de verte, dan blijft u stabiel in het nu.”

Om tot echte veranderingen te komen, moeten volgens Koornstra dingen heroverwogen worden. “Rethink all, dat is enorm belangrijk. We moeten durven heroverwegen, dan zul je zien dat het allemaal anders kan. Dat deed ik met de LED-lamp. Met de gloeilamp verspilden we meer dan negentig procent van de energie. Doodzonde! Met de uitvinding van de LED-lamp is heel veel te besparen”

LED-lampen
En waarom de LED-lamp dan nog niet in elk huishouden is te vinden, is volgens Koornstra doordat mensen verwarring creëren. “Verwarring is de grootste vijand van de verandering. Mensen roepen van alles over de lamp. De kleur zou niet goed zijn en hij zou veel te duur zijn. Allemaal onzin. Ik kan elke gloeilamp in exact dezelfde uitvoering, met dezelfde lichtsterkte zo in een LED-variant produceren. Niemand die het verschil ziet. Dat de lamp te duur zou zijn, slaat ook nergens op. Ik stond eens bij de Albert Heijn in de rij te wachten. Voor me stond een vrouw die een LED-lamp kocht. Ze zei tegen de caissière: “Ik vind het wel duur hoor. Kan dat niet goedkoper?” De caissière antwoordde: “Als u hem in de kast legt wel ja.” En dat is precies hoe je het moet berekenen; de lamp gaat 25 jaar mee en is binnen een jaar al terugverdiend.”