NoordtunnelALBLASSERDAM – De Noordtunnel bij Alblasserdam levert de ING-bank miljoenen euro’s op. Dat heeft het Financieel Dagblad berekend. “De keuze van Nederlandse overheid om de bouw van de Noordtunnel bij Alblasserdam met privaat geld te financieren, pakt veel duurder uit dan 25 jaar geleden werd gedacht. Een consortium onder leiding van ING stak begin jaren negentig €136 mln (ƒ300 mln) in de tunnel. Op basis van de huidige verwachtingen heeft de tunnel aan het einde van de contractperiode (2021) circa €355 mln opgebracht voor het consortium,” aldus de krant.

Crisis
De tunnel onder de Noord moest er eind jaren tachtig snel komen, omdat er dagelijks lange files stonden. Omdat de overheid niet veel te besteden had door een crisis, werd de bouw en exploitatie privaat aanbesteed. Het is volgens het FD niet duidelijk of er naast ING nog andere investeerders aan het consortium deelnemen.

Meer auto’s
De deal was dat de staat het consortium zou betalen voor elke auto die gebruik maakt van de tunnel onder de rivier de Noord. Doordat er veel meer auto’s gebruik maken van de tunnel, dan in 1987 was berekend, was de tunnel eind 2001 al terugverdiend. De staat moet echter nog zeker tot december 2021 blijven betalen. Bovendien is het contract opgesteld toen de rente op achtjarige staatsleningen 6,2% bedroeg. Sindsdien is die rente fors gedaald, maar voor de tarieven per passage bleef de hoge rente leidend.

9 procent rendement
Behalve inkomsten voor het vennootschap zijn er ook kosten.  Zo moest er jaarlijks 1,6 miljoen euro betaald worden voor onderhoud van de tunnel. Dit bedrag, dat jaarlijks wordt geïndexeerd, is inmiddels opgelopen tot zo’n 3,4 miljoen euro per jaar. Volgens berekeningen van het FD levert de investering het consortium jaarlijks een rendement op van ongeveer negen procent. Bij die berekening zijn de totale kosten voor het onderhoud (circa €85 mln) afgetrokken van de verwachte opbrengst van €440 mln.

Bron: FD.nl

Het contract tussen het consortium en de staat is HIER te downloaden.

Deel dit bericht via...