ALBLASSERDAM – Hoogstwaarschijnlijk is Alblasserdam in de week van 19 april gewoon nog te verlaten via de Dam. Eerder maakte de gemeente bekend dat vanaf die maandag het Damdorp alleen nog maar te verlaten is via de Oude Torenbrug. Tijdens de bewonersbijeenkomst van afgelopen week bleek echter dat de nog steeds onbekende aannemer, het niet gaat redden om vanaf die week al te beginnen. De afsluiting schuift naar alle waarschijnlijkheid op naar de maand mei. Klik op Read More om verder te lezen en foto’s te bekijken van de voorlichting op de informatie-avond.

Met zo’n twintig burgerbezoekers was de informatieavond in Landvast niet echt ‘drukbezocht’ te noemen, maar daarom zeker niet oninformatief. Vooralsnog lijkt het erop dat ‘verkeersregelaars’ het sleutelwoord is om de mogelijke problemen op te lossen. Tijdens de presentatie bleek al snel dat de Alblasserdammers vrezen voor ongelukken door het zware vrachtverkeer over de smalle wegen. “Op de Randweg is het iedere morgen hartstikke druk, hoe gaan jullie er voor zorgen dat de kinderen veilig naar school kunnen?,” vroeg iemand zich af. Volgens projectmanager Nico van den Wollenberg wordt alles in het werk gesteld om het dorp veilig te houden: “We zetten verkeersregelaars in en zorgen voor goede omleidingsroutes.”

Geen verkeerslicht
De bewoners van nieuwbouwbuurt De Waterhoven (het gebied vlakbij de Oude Torenbrug) vrezen vooral lange wachttijden. “We moeten nu elke ochtend al lang wachten totdat iemand zo aardig is, je er tussen te laten met de auto. Als straks ál het uitgaande verkeer over de brug komt, vrees ik dat ik de hele ochtend sta te wachten,” huivert bewoner Rob Bravenboer. Als oplossing draagt Bravenboer het plaatsen van verkeerslichten met drukknop aan, maar dat is volgens de verkeersdeskundige van de gemeente geen goed plan: “Dan gaan we een doorgaande route ophouden, waar je ook nog eens onnodig tijd bij kwijtraakt, doordat er een aantal seconden tussen het op rood springen van het ene licht en het op groen springen van het andere licht, zit. Daar komt nog eens bij dat verkeerslichten erg kostbaar zijn, we willen daarom het probleem te lijf gaan met verkeersregelaars.”

Kostbare tijd
Doordat er veel werk in ‘slechts’ zeven maanden verzet moet worden, is tijd erg kostbaar in het project Dam/Ruigenhil. De aannemer heeft tot en met 15 oktober de tijd om alles af te ronden; daarna begint het stormseizoen en mag er van het waterschap niets meer gedaan worden aan de dijk. ‘De dijk’ is in dit geval een aantal kleine heuveltjes langs de Dam en de Ruigenhil, waar nu een fietspad over loopt. Als de aannemer niet voor deze klaar is, hangt volgens Van den Wollenberg hem een hele fikse boete boven het hoofd. “Het werk moet dan gewoon klaar zijn. De boeteclausule is uit voorzorg ingebouwd, maar we verwachten nu in ieder geval nog geen problemen.”

Late aanbesteding
Waar maar weinig bezoekers van gecharmeerd waren was het feit dat de aanbestedingsdatum van het project pas 15 april is. Dat is vier dagen voordat er met het project mag worden begonnen. Ramon Pardo, fractievoorzitter van de D66 vroeg zich haast verbijsterd af hoe dat mogelijk is: “Waarom wordt er nu pas naar een partij gezocht? Had dat niet veel eerder gemoeten?”. Maar volgens projectleider Van den Wollenberg zijn er al veel gesprekken vooraf gevoerd met diverse aannemers en was dit de eerste geschikte datum. “Waarschijnlijk kan er in de eerste week van mei begonnen worden. De afsluiting zal dan op bijna alle mogelijke manieren bekend gemaakt worden.

“Pak het OV of de fiets”
Als het dan toch zo ver is dat Alblasserdam echt niet meer te verlaten is via de Dam, raadt wethouder Catharina Leeuwis aan om vooral de fiets of het openbaar vervoer te pakken. “Het fietsverkeer kan namelijk wel via de Dam het dorp uit. Zij worden omgeleid via de Oranjestraat. Dat zelfde geldt voor het bromverkeer. Op andere tijden dan de spits vertrekken behoort overigens ook tot de uitwijkmogelijkheden,” aldus verkeerswethouder Leeuwis. Het project is nodig voor een beter, veiliger en mooier Alblasserdam.

Onderstaande foto’s zijn gemaakt door Debora van der Kuijl.

Deel dit bericht via...