ALBLASSERDAM – Het asfalt in de beruchte ongevallenbocht op de Oost-Kinderdijk in Alblasserdam voldeed toch niet aan de gewenste stroefheid. Eerder onderzoek wees uit dat er niets mis was met het asfalt. Aan het einde van deze maand wordt het asfalt in de bocht, dat inmiddels wel is opgeruwd, volledig vervangen. Dat is te lezen in een nieuwsbrief van de gemeente aan de dijkbewoners. Normaal zijn de wachttijden voor nieuw asfalt langer, maar nu kan het gecombineerd worden met de asfalteerwerkzaamheden op De Helling, Dam en Haven.

In de bocht ter hoogte van het Lammetjeswiel in Alblasserdam gebeuren jarenlang regelmatig ongevallen. Dit jaar spande de kroon en kwamen buurtbewoners en de gemeente met elkaar in actie om tot een oplossing te komen. Aan het begin van deze maand zijn de bewoners en mensen van de gemeente daarom weer bij elkaar gekomen om informatie uit te wisselen.

Ongevallenanalyse
Naast het asfaltonderzoek presenteerde de gemeente de resultaten van de ongevallenanalyse en de snelheidsanalyse. De uitkomsten hiervan waren lastiger te duiden, zo is te lezen in de nieuwsbrief.
De ongevallenanalyse is gebaseerd op een landelijke registratie en heeft als nadeel dat niet alle (bijna) ongelukken hierin terecht komen. Daardoor ontstaat een vertekend beeld. Een auto die slipt, maar vervolgens weer doorrijdt, staat er bijvoorbeeld niet in. Ook andere incidenten waarbij wel schade is, ontbreken. De gemeente gaat uitzoeken hoe dit komt.

Wel laat het onderzoek zien dat het aantal verkeersongelukken in Alblasserdam in de periode 2014-2022 toeneemt. Qua ongevallocaties staat de Oost-Kinderdijk op de 11e plek, na bijvoorbeeld de A15, Edisonweg en N915. De omstandigheden van de geregistreerde ongelukken op de Oost-Kinderdijk zijn tamelijk divers. Het gebeurt met nat en droog weer, het gebeurt in de ochtendspits en in de avond, maar ook op andere momenten en het zijn vaak wat jongere bestuurders. “Maar gelet op het beperkt aantal geregistreerde ongevallen is het lastig eenduidige conclusies te trekken,” aldus de gemeente.

De bewoners gaven aan dat zij wel de indruk hebben dat het najaar en nat wegdek leiden tot meer ongelukken. Een bewoner: “In dit seizoen is het altijd raak. En ik zie dat vooral de oudere, lichtere auto’s kwetsbaar zijn. Zij hebben geen tractie-control-functie. Nieuwere auto’s hebben dat wel waardoor de auto bestuurbaar blijft.”

Snelheid
Langs de dijk staat sinds deze zomer een snelheidsdisplay. Hier wordt gemeten hoe hard mensen rijden. In de bewonersavond van 11 juli werden al enige cijfers gedeeld, maar inmiddels is er over een langere periode gemeten. De gemeente meldt in de nieuwsbrief: “Met betrekking tot snelheid is de V85 een belangrijke waarde. Deze geeft aan wat de gereden snelheid is van 85% van alle bestuurders. De overige 15% is niet beïnvloedbaar met maatregelen en wordt daarom buiten beschouwing gelaten. De V85-waarde op de Oost Kinderdijk was in de periode 5 juli – 1 augustus 51 km per uur. De piek van de curve ligt zelfs nog iets lager, bij ongeveer 46 km/ u.”

De bewoners reageerden dat deze meting is uitgevoerd in de zomerperiode. Dan is er minder werkverkeer en rijden er meer toeristen. “Die rijden juist altijd heel voorzichtig.” De gemeente heeft toegezegd de snelheden te blijven monitoren. Zeker ook om te kijken of de genomen maatregelen invloed hebben op de gereden snelheid.

Handhaving
Tot slot is de procedure om een flitskast te laten plaatsen besproken. Het Openbaar Ministerie heeft hiervoor een beleidskader opgesteld. De gemeente: “Het is een lang en arbeidsintensief traject, maar de gemeente heeft desondanks de eerste stap gezet. Die bestond uit een gesprek met de politie waarbij eerst wordt gekeken naar infrastructurele mogelijkheden over deze situatie. De politie ziet het vooral als een asfaltprobleem en benadrukte het belang van deze weg voor de hulpdiensten. Ze zijn echter wel bereid om mee te denken met betrekking tot infrastructurele maatregelen, zoals het aanpassen van de middengeleider en eventueel een drempel.”

Bewoners reageerden teleurgesteld over deze opstelling. “De politie is er nooit. Ze weten niet hoe erg het is.” Ook verwezen ze naar een toezegging van 11 juli dat er vaker gecontroleerd zou worden. “Dat is dus niet gebeurd.”

Begin november komt de werkgroep opnieuw bij elkaar om opnieuw informatie uit te wisselen en andere maatregelen te bespreken.

Deel dit bericht via...