ALBLASSERDAM – Het is dinsdag 25 januari 2022 precies dertig jaar geleden dat de Noordtunnel bij Alblasserdam officieel werd geopend door minister van Verkeer en Waterstaat J.R. H. Maij-Weggen. Rijkswaterstaat stond hier dinsdag bij stil middels een tweet. Het is ook dertig jaar geleden dat de Nederlandse overheid een deal maakte met ETN dat er per passerend voertuig 1,32 gulden (0,60 euro) door het rijk zou worden betaald en dat ETN 300 miljoen gulden (136 miljoen euro) zou investeren in de bouw van de tunnel. ETN is een samenwerkingsverband tussen NMB -Postbank (tegenwoordig ING) en Société Générale. De deal met de overheid, die nu ten einde komt, bleek een gouden zet. In 2001 was de tunnel al terugverdiend. Er maakten namelijk veel meer auto’s gebruik van de tunnel, dan in 1987 was berekend.

De tunnel onder de Noord moest er eind jaren tachtig snel komen, omdat er dagelijks lange files stonden. Omdat de overheid niet veel te besteden had door een crisis, werd de bouw en exploitatie privaat aanbesteed en gebouwd voor 136 miljoen euro. De deal was dat de staat het consortium zou betalen voor elke auto die gebruik maakt van de tunnel onder de rivier de Noord.

Hoog
“Met de toenmalige kennis en ervaring is op 30 december 1988 het contract voor de aanleg, onderhoud en financiering voor de Tunnel onder de Noord voorbereid en ondertekend. De uiteindelijke kosten waren indertijd niet goed te voorzien. Voor de overheid en private investeerders was het de eerste PPS. Er zijn veel risico’s (bouwen, financieren, exploiteren, verkeersontwikkelingen en prijsontwikkelingen) aan de ING overgedragen. Die risico’s worden afgedekt. Achteraf gezien kan gezegd worden dat de prijs voor deze eerste PPS en de gekozen vorm van schaduwtol hoog is, ” meldde minister Schultz van Haegen in 2013, nadat er ophef ontstond.

Een half jaar voor de officiële opening door de minister in 1992, vond er een open dag met braderie plaats in de tunnel. 160.000 mensen kwamen hier op af. Het was één van de grootste braderieën in Nederland.

Later volgt wellicht nog een reactie vanuit het rijk over de afloop van het 30-jarige tolcontract en over de toekomst.