ALBLASSERDAM – Een deel van de bewoners van appartementencomplex Molenstaete aan de West-Kinderdijk heeft, een maand na de grote stormschade op 11 maart 2021, nog altijd geen centrale verwarming en warm water uit de kraan. Dat melden bewoners en familieleden van bewoners. “De verzekeraar van de vereniging van eigenaren heeft de offerte van een aannemer afgekeurd. Hierdoor gaat de afwikkeling bijzonder traag,” laat een familielid van een bewoner per mail weten.

Op 11 maart 2021 waaide het dak kapot. Een groot deel raakte los en kwam aan de andere kant van het complex terecht. Ook een rookgaskanaaleenheid raakte los en stortte aan de achterkant op een balkon. Bij één van de bewoners kwam zelfs een deel van een muur en balkon in huis terecht. De schade was groot. Het gas werd uit veiligheidsoverwegingen direct afgesloten.

Douchen bij vrienden
Inmiddels hebben de bewoners wel weer gas en mag en kan er gekookt worden. De centrale verwarming mag bij een deel van de huishoudens echter niet gebruikt worden, omdat de rookgaskanalen nog niet hersteld zijn. Ook is er in deze huizen geen warm water beschikbaar. “Wij douchen bij vrienden of gaan aan de slag met gekookt water,” vertelt één van de bewoners.

Twitter
Zondagavond sprak iemand op Twitter zich (anoniem) uit over de situatie. Daar werd door diverse mensen op geageerd, waaronder burgemeester Jaap Paans. Volgens de ‘klokkenluider’ vindt de verzekeraar van de VVE een verschil van 500 euro tussen de aanbieders belangrijker dan de 70-plussers die niet kunnen douchen en geen cv hebben.

Via eigen verzekering wel snel
Volgens een andere buurtbewoner ligt het net wat genuanceerder: “Het gaat niet om een verschil van 500 euro. Dat bedrag is hoger. En in Molenstaete zitten tegenwoordig ook wel veel jongere mensen dan 70-plussers, maar dat het te lang duurt is zeker. Ik had ook schade aan mijn zonnescherm. Die schade liep niet via de VVE maar via mijn eigen verzekering en dat geld heb ik wel al binnen. Van de verzekering van de VVE hebben ze aangeboden om tijdelijk een boiler in ons huis te hangen, maar dan moeten ze in leidingen gaan snijden en dit later weer herstellen. Dat wil ik niet. We gebruiken nu elektrische kacheltjes en hebben de pech dat het, zeker in de nacht, nog elke keer best koud is. We zullen een flinke stroomrekening krijgen.”

Schandalig
Ene Annemarie reageert ook op Twitter en schrijft: “Cliënte van mij in tranen van de week. Verzekeraar stuurt haar (80+!) van het kastje naar de muur. Werkvolk banjert met kruiwagen en gore schoenen over haar tapijt. Mevrouw zit met 2 minuscule elektrische kacheltjes. Echt schandalig. En iedereen wijst naar elkaar. Ze is moe en op.”

Zorgwekkend
Burgemeester Jaap Paans noemt de signalen ‘zorgwekkend’. Hij belooft maandag 12 april 2021 in gesprek te gaan met ‘onze mensen’(bij de gemeente, red.) en de menen van de VVE om te zien wat er nog gedaan kan worden om de schade alsnog snel te laten repareren. Paans merkt daarbij op dat het geen gemeenteverantwoordelijkheid is. “Het blijft natuurlijk de verantwoordelijkheid van de VVE en de verzekeraar om dit samen goed en snel te regelen. Maar laten we kijken of wij daarin een duwtje kunnen geven in de goede richting.”

Verzekering
De verzekering van de VVE is om een reactie gevraagd waarom alles zo lang lijkt te duren. Zodra deze reactie binnen is, wordt deze toegevoegd onder dit artikel.