Advertorial
ALBLASSERDAM – Het was op 1 januari 2021 exact twintig jaar geleden dat Arjan van Es aan de slag ging als eigenaar van de supermarkt aan het Scheldeplein in Alblasserdam, destijds Kopak, die al sinds 1988 in eigendom was van zijn ouders. Arjan van Es is er zich heel goed van bewust dat hij de afgelopen twintig jaar van God de kracht en wijsheid heeft gekregen om de winkel te runnen en dat Hij in mindere tijden altijd heeft geholpen.

Gratis winkelen; cadeau voor eerste 20 klanten
De supermarktondernemer grijpt het jubileum aan om met een groot aantal acties en aanbiedingen uit te pakken. Zo geeft hij de komende twintig weken wekelijks een minuut gratis winkelen weg. De activiteiten gaan donderdag 7 januari van start. Deze dag en vrijdag 8 en zaterdag 9 januari krijgen de eerste twintig klanten die meer dan 20 euro besteden een cadeau. “Op donderdag is dat een bos bloemen, op vrijdag een appeltaart met slagroom en zaterdag een mooie fles wijn”, vertelt Arjan van Es. “En vanaf deze dag kunnen klanten ook een kassabon met hun gegevens erop inleveren, waarmee ze kans maken op een minuut gratis winkelen. De eerste prijswinnaar neemt zijn of haar prijs de maandag erna in ontvangst.”

Kopak
Al in de jaren negentig kwam Van Es terecht in de winkel aan het Scheldeplein. Via de opleiding die hij volgde kreeg hij de kans om er een jaar te werken. “Met de intentie om de winkel op 1 januari 2001 over te nemen. Het was toen een Kopak en de winkeloppervlakte was 200 vierkante meter, de helft van nu.”

Waterland
Al snel volgden er plannen om uit te breiden, waarbij de 160 nieuwe huizen van woningbouwproject Waterland een forse duw in de rug betekenden. De vierkante meters die vrij kwamen na de sluiting van het naastgelegen kantoor van de SNS Bank werden bij de supermarkt getrokken. “In diezelfde tijd zijn we na een brandstichting trouwens nog een tweetal dagen dicht geweest. Onze klanten brachten we met de pendelbus naar de supermarkt van mijn ouders in Nieuw-Lekkerland.”

Coop Compact
Met de heropening van de vergrote zaak kwam er ook een nieuwe naam op de gevel te staan: Coop compact. “We hadden toen honderd vierkante meter meer en waren overgegaan op zelfbediening voor alle onderdelen van de winkel. En we begonnen met een bake-off afdeling.” Enkele jaren later, in 2005, deed zich weer een kans voor om uit te breiden. Het stoppen van Slijterij Kinderdijk greep Arjan van Es aan om de winkel de huidige grootte te geven.

Hogere omzet
In 2016 kreeg de supermarkt een grondige facelift; het complete interieur werd vernieuwd en de Coop compact werd verbouwd tot de winkel zoals hij nu nog is. Ook voegde Van Es een slijterij toe aan het aanbod, net als een afdeling zelfzorgmedicijnen. “En dit jaar kregen we te maken met de coronamaatregelen. Dat betekende aan de ene kant fors hogere omzetten, maar het was desondanks niet gemakkelijk. We hebben heel veel maatregelen moeten nemen om klanten coronaproof te kunnen blijven ontvangen en je moet nog steeds continu alert zijn.”

Cadeau voor mensen die 20 jaar worden
Mede daarom kijkt Arjan van Es nu reikhalzend uit naar jubileumviering. “Gewoon, leuke dingen doen voor de klanten. Ik heb er echt heel veel zin in.” Naast de al genoemde activiteiten kan iedereen die in de periode vanaf de tweede week van januari tot week 22 zijn of haar twintigste verjaardag viert zich melden. “Elke week geef ik een cadeau aan iemand die 20 wordt”, lacht Van Es. “Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is op Facebook doorgeven op welke datum je jarig bent en daarbij ons taggen, maar je kunt jezelf ook melden in de winkel. Daarnaast kunnen klanten vanaf week 1 twintig weken lang rekenen op een groot aantal aanbiedingen, waarbij het getal twintig steeds een rol zal spelen.”

Facebookpagina
Coop compact Van Es heeft sinds kort een eigen Facebookpagina. Daar kun je terecht voor praktische informatie zoals de openingstijden, maar ook word je op de hoogte gehouden van alle acties, aanbiedingen en nieuwtjes.

Tekst en foto: Geurt Mouthaan / Klaroen.nl.