KINDERDIJK – Scheepsbouwer IHC in Kinderdijk heeft woensdag 19 februari 2020 baggerschip Ghasha te water gelaten. Het schip, met een baggercapaciteit van 8000 kubieke meter,  gleed rond 10.10 uur van de helling.Het vaartuig is gemaakt voor National Marine Dredging Company (NMDC) uit Abu Dhabi. Het is voorlopig het laatste schip dat via de helling te water wordt gelaten, omdat er geen nieuwe opdrachten zijn voor nieuwe schepen die op de helling gebouwd moeten worden. Wel   maakt de scheepsbouwer nog volop ‘Beavers’.

“Die aantallen worden steeds groter. Beavers zijn standaard-cutters. Die hoeven niet via de helling te water. De schepen die wel van de helling gaan, zijn de op maat gemaakte schepen,” vertelt een woordvoerster van IHC.

De tewaterlating was woensdag een besloten aangelegenheid. De tewaterlating was wel te volgen vanaf de West-Kinderdijk in Alblasserdam en vanaf de waterbushalte in Ridderkerk. Het scheepvaartverkeer was woensdag enige tijd gestremd.

IHC meldt in een persbericht over het nieuwe schip:
Op woensdag 19 februari 2020, hebben National Marine Dredging Company (NMDC) en Royal
IHC sleephopperzuiger GHASHA, succesvol te water gelaten. De ceremonie vond plaats op IHC’s
werf in Kinderdijk. De GHASHA is gebaseerd op het succes van de 6,000m³ sleephopperzuiger
ARZANA, opgeleverd door IHC in 2018.

De nieuwe sleephopperzuiger wordt geleverd met verschillende innovaties waaronder een
vergrootte capaciteit van 8,000m³ en een baggerdiepte van 45 meter. Het geavanceerde
ontwerp van de GHASHA is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen IHC en NMDC en
maakt het mogelijk om zowel te werken in ondiepe wateren als op grote baggerdiepten en
combineert een hoge wendbaarheid met het werken bij hoge temperaturen.

Daarnaast levert IHC de eerste hopper simulator in het Midden-Oosten. Deze simulator maakt
het NMDC mogelijk haar baggerwerkzaamheden uit te breiden en te versterken.

“Wij blijven onze bijdrage aan de leiderschapsvisie met de ambitie om toegevoegde waarde te
bieden voor de internationale maritieme economie, voortzetten. Zodat de vlag van de UAE de
meest aantrekkelijke vlag voor maritieme schepen gaat zijn,” zegt NMDC CEO Yasser Nassr
Zaghloul.

“Onze samenwerking met NMDC heeft wederom bewezen succesvol te zijn en we zijn verheugd
meer waarde toe te voegen aan hun geavanceerde vloot,” voegt Royal IHC CEO Dave Vander
Heyde eraan toe. “De geïntegreerde aanpak van IHC voor het ontwerpen van schepen, stelt
NMDC in staat concurrerender te zijn in een bredere range aan projecten.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door nick munro (@munro_nick) op