REGIO – Provinciale Staten roept Qbuzz op het matje. In januari moet de vervoerder zich verantwoorden in een hoorzitting. “Het is goed mis bij Qbuzz”, vertelt een van de initiatiefnemers, Statenlid Lisa van Aelst (SP). “Treinen hebben veel vertraging, zijn slecht onderhouden en er is een groot tekort aan stewards.” Bij de bussen is het niet veel beter: “Veel bussen komen niet op tijd of rijden gewoon helemaal niet. De waslijst met problemen is groot.”

Alle partijen in Provinciale Staten hebben zich geschaard achter het plan om tekst en uitleg te eisen van Qbuzz en andere betrokkenen. “Dat alle partijen daarmee instemmen zegt een hele hoop”, vindt Van Aelst.

Eerder dit jaar is al een gesprek gevoerd met Qbuzz. Daarbij waren ook de ondernemingsraad en de vakbonden aanwezig. Dat gesprek heeft echter niet de gewenste uitkomst gehad. “Het gaat echt niet goed.”

Bij de hoorzitting gaat het overigens niet over het eventueel beëindigen van het contract met Qbuzz. Vanuit de Provinciale Staten zijn wel meerdere vragen aan het provinciebestuur gesteld over het beëindigen van het contract. “Het is geen einddoel om Qbuzz eruit te werken”, stelt Van Aelst.

“In het komende gesprek willen we tot een oplossing komen. Het beëindigen van het contract zou een ultieme straf zijn, op dat punt zijn we nog niet”, concludeert het Statenlid. “Het proces blijft overigens gewoon doorgaan tot Qbuzz doet wat ze moeten doen: goed OV leveren en goed met hun medewerkers omgaan.”

Niet alleen de politiek wil praten met QBuzz. Afgelopen weekend publiceerde vakbondsbestuurder Wim Eilert een brief over de problemen bij de treinen van Qbuzz. De vakbond VVMC wil aan tafel met Qbuzz vanwege de vele klachten van machinisten. Qbuzz rijdt in de regio Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem.

Qbuzz verving in 2018 Arriva in de regio. Floor Vermeulen, gedeputeerde verkeer en vervoer was toen nog erg trots op het feit dat Qbuzz in de regio zou gaan rijden. De gemeente Alblasserdam meldde in een bericht op haar site dat voordat de aanbesteding werd uitgeschreven er door de provincie nauw is samengewerkt met gemeenten en partners in de regio. “Dit resulteerde in een breed gedragen uitvraag met als doel een toekomstvast netwerk van openbaar vervoer dat aansluit bij de vraag in de regio,” aldus de gemeente op haar website. Floor Vermeulen, gedeputeerde verkeer en vervoer: “Qbuzz heeft hier bijzonder goed invulling aan gegeven. Met de plannen van Qbuzz wordt in de hele regio een flink aantal verbeteringen doorgevoerd. Een kroon op onze regionale samenwerking.”

Verder meldde de gemeente Alblasserdam toen: “De regio Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden (DAV) wordt een echte mobiliteitsconcessie waarin een stevige ruggengraat van snelle en frequente hoogwaardige bus- en treinverbindingen, waaronder een aantal R-net lijnen, de basis vormt. Rotterdam wordt hiermee vanuit Drechtsteden met de bus sneller bereikbaar. Op dit HOV-netwerk sluiten stad- en streeklijnen aan, waarmee ook het landelijk gebied in de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden uitstekend bereikbaar blijft. Daarnaast komen er meer en nieuwe ketenmobiliteitsdiensten, zoals deelfietsen en deelauto’s.”

De start van Qbuzz liep in december 2018 uit op een chaos. Er kwamen vele honderden klachten binnen vanuit de regio. Onder meer vanuit Alblasserdam en Nieuw-Lekkerland. Volgens provinciebestuurder Vermeulen (VVD) gaat het inmiddels beter.

In februari 2019 kreeg Qbuzz een boete opgelegd van 300.000 euro, omdat het vervoer in de regio nog steeds niet op orde was.

Tekst: (deels) Rijnmond.nl.