ALBLASSERDAM – De SGP-fractie gaat inwoners van Alblasserdam raadplegen over het busvervoer. Sinds 9 december 2018 verzorgt Qbuzz het busvervoer in de regio Drechtsteden, Molenwaard en Gorinchem. Veel reizigers zijn geconfronteerd met problemen. In januari 2019 kreeg Qbuzz van de provincie Zuid-Holland een boete opgelegd van 300.000 euro als gevolg van falende dienstverlening.

Raadslid Jan Mark ten Hove vertelt: “Nog steeds ontvangt onze fractie signalen van klachten over de dienstregeling en de dienstverlening. SGP Alblasserdam wil middels een digitale vragenlijst inventariseren welke (hardnekkige) problemen met de dienstregeling en de dienstverlening inwoners van Alblasserdam ervaren. Wij willen de resultaten hiervan onder de aandacht brengen van Qbuzz (vervoerder) en de provincie Zuid-Holland (opdrachtgever).”

De enquête kan hier ingevuld worden: www.alblasserdam.sgp.nl/qbuzz

Een inwoonster van Alblasserdam meldt deze week: “Even een grote klacht over Q buzz. Om een andere reden keek ik de OV chipkaart facturen van mijn kinderen na. Daar zag ik tot mijn schrik dat op 2, 5 en 19 februari grote bedragen tot 7.42 van gedeclareerd zijn voor reizen naar Rotterdam Zuidplein en Dordrecht.

Ik heb Q buzz daarover gebeld. Zij geven aan dat er in bepaalde bussen apparatuur zit die niet goed werkt. Ik moest een declaratieformulier van hun website invullen (hoop werk). Ze weten van het probleem. In de weekenden wordt er verder aan gewerkt om de in en uitcheck-apparatuur goed te krijgen. Misschien is het belangrijk om dit in het nieuws te brengen zodat mensen er achter komen dat er op sommige ritten rond het dubbele bedrag afgeschreven wordt en dit terug te vragen is. Ik vind dit echt wel ernstig. Te meer daar Q buzz hier volgens mij zelf geen ruchtbaarheid aan geeft? Maar ze weten het wel. Zo wordt de boete wel heel makkelijk betaald door de reiziger. Ook vind ik het kwalijk dat de apparatuur die niet goed werkt niet direct buiten gebruik gesteld worden, of ’s nachts gerepareerd wordt bijvoorbeeld. Dit kan toch echt niet!”