ALBLASSERDAM – Vier studenten van het Da Vinci College in Dordrecht zijn donderdag 7 februari 2019 begonnen met de verdere uitwerking van de rolstoelsluis die vorig jaar werd bedacht door Marko Stout. Het is de bedoeling dat de sluis uiteindelijk geplaatst wordt bij recreatiegebied Het Lammetjeswiel in Alblasserdam. Het door Stout bedachte systeem moet er voor zorgen dat rolstoelgebruikers en mensen met een scootmobiel wel het natuurgebied in kunnen en mensen met een fiets of brommer niet.

Om scooters en brommers in het natuur- en recreatiegebied te weren zijn de entrees aan de kant van de Pijlstoep en de Savornin Lohmanweg met een hek afgesloten. Voor mensen die gebruikmaken van een scootmobiel of rolstoel en ook voor ouders met kinderwagens vormt dit hek een obstakel. Bij het ontwerpen van het plannen voor renovatie van het Lammetjeswiel is hier uitvoerig bij stilgestaan maar het bleek lastig een goede oplossing te vinden. Daarom is het hek (voorlopig) gebleven.

Omdat de tussenoplossing met een sleutel niet de meest praktische oplossing is, zocht de gemeente samen met de stichting Lammetjeswiel al geruime tijd naar een betere manier om het gebied te ontsluiten.

Marko Stout ging er eens goed voor zitten en bedacht een sluis met vier pedalen, waarbij twee pedalen ingedrukt moeten worden om te kunnen passeren. Twee drukplaten aan de kant waar men aankomt, moeten allebei belast worden, voordat de volledige barrière omlaag gaat. Bij indrukken van slechts één drukplaat blijft de barrière in stand.

Stout legt het principe uit: “Het verschil tussen enerzijds een fiets en brommer en anderzijds een rolstoel is het feit dat een rolstoel twee wielen naast elkaar heeft. Dit principe wordt gebruikt voor de rolstoelsluis. Bij het indrukken van één pedaal zakt het schuin tegenoverliggende pedaal ook. Een fiets of brommer kan dus niet doorrijden. Worden twee pedalen ingedrukt dan zakken de schuin tegenoverliggende pedalen ook en kan de rolstoel doorrijden. Hoogte van de pedalen, afstand tussen de pedalen en veerkracht dienen nog bepaald te worden. Over dit mechanisme worden een beugel geplaatst zodat gebruik in de hoogte en breedte beperkt wordt en geen twee fietsen naast elkaar door de sluis kunnen.” Voor rolstoelen met één wiel voor, raadt Stout aan om achteruit te rijden. Het systeem is inmiddels geregistreerd bij het Nederlands Octrooibureau.

Donderdag zijn de studenten Rick Feijtes, Tom van der Vliet, Murat Gülcan en Colin Garcia begonnen met de nadere uitwerking van de rolstoelsluis. Marko Stout ging bij het viertal op bezoek bij het Da Vinci College op het Leerpark in Dordrecht. Stout legde uit wat de wensen zijn. De studenten gaan in het komende half jaar met het idee aan de slag. De hoop is dat er na die tijd een concreet voorstel ligt, waarmee de sluis gerealiseerd kan worden in Alblasserdam.

Het complete plan van Marko Stout is hier te downloaden.

Een rolstoel kan er wel overheen.

Een fiets ook niet…