ALBLASSERDAM – Elke maand gaan er diverse films in première in Landvast in Alblasserdam. Maar waar gaan die films precies over? Om een tipje van de sluier op te lichten vraagt Landvast elke maand een Alblasserdammer om een recensie te schrijven over een film die in première gaat. Vaste bezoeker Kevin Plaatje bijt het spits af met zijn recensie over de film Glass.

RECENSIE: GLASS

Reeds jarenlang heeft regisseur M. Night Shyamalan ons verrast met zijn intelligente drama’s over mystieke figuren en onverklaarbare wendingen, iets wat hij indrukwekkend voor elkaar kreeg in zijn films ‘Unbreakable en Split’. Nu wist hij beide films te combineren tot een verrassend laatste hoofdstuk in zijn trilogie over superhelden genaamd Glass.

In Glass zien we David Dunn (Bruce Willis) jacht maken op de man die bekend staat als The Horde (James McAvoy), die 4 meisjes heeft ontvoerd. Wanneer hij de confrontatie met hem aangaat, worden ze beide gevangen genomen door dokter Ellie Staple (Sarah Paulson). Deze dokter heeft het idee om een experiment aan te gaan, om te bewijzen dat superhelden niet bestaan. Wanneer David en The Horde ook te maken krijgen met de uiterst intelligente Mr. Glass (Samuel L. Jackson), begint de confrontatie tussen de drie langzaam tot een duister einde te komen.

Gedreven door zijn acteertalent,weet James McAvoy 20 verschillende typetjes te combineren met de juiste precisie, gevarieerd van humoristisch tot angstaanjagend. Zijn tegenspel met Samuel L. Jackson als Mr. Glass behoort dan ook tot de ware hoogtepunten in de scenes die de acteurs delen met elkaar. Bruce Willis maakt ook een aardige comeback als David Dunn, een gekwelde ziel die nooit helemaal over de dood van zijn vrouw is gekomen, en alles in de wereld probeert op te lossen met zijn brute superkrachten.

Glass draait daarom ook niet om traditionele superhelden met capes en lasers uit hun ogen, maar probeert juist te experimenteren met de trauma’s die we kunnen opdoen in het verleden, en de grootheidswaanzin die we daardoor kunnen creëren om deze te willen verhullen. Dit brengt lastige vragen naar voren voor de kijker, die door M. Night Shyamalan als een mysterie voorgelegd worden, en die je niet beantwoord krijgt tot je de reis met hem maakt tot het einde. Dit maakt voor hem en zowel de kijker, tot een waardige afsluiter van zijn trilogie complexe films.

– Kevin Plaatje

Enthousiast geworden over de film? Glass wordt elke avond vertoond, kaarten zijn via de website te reserveren.