ALBLASSERDAM – Sinds deze week wordt het busvervoer in Alblasserdam en omstreken verzorgd door Qbuzz. Zaterdag 8 december verzorgde Arriva voor de laatste keer het vervoer in de regio. Zondag 9 december nam Qbuzz het stokje over. Sinds die overname regent het klachten over bussen die zijn uitgevallen of vertraagd zijn. Verder zouden haltes zijn overgeslagen en zou het veel lastiger en tijdrovender zijn geworden om de grotere steden zoals Utrecht en Dordrecht te bereiken.

Susan Zethof van Qbuzz beaamt dat er problemen zijn: “We hebben inderdaad wat opstartdingetjes. We doen onze uiterste best om zoveel mogelijk bussen op tijd te laten rijden. Er zijn vanochtend wel wat bussen uitgevallen of te laat gekomen. Dat is hartstikke vervelend, maar ook onoverkomelijk bij zo’n overstap. Het merendeel van de bussen heeft wel gewoon gereden.”

En hoewel er inmiddels alleen via sociale media al honderden klachten zijn, moet dat volgens Zethof wel in perspectief worden gezien: “We willen het niet verdoezelen, maar degenen die vinden dat het wel goed gaat, hoor je niet.” Zethof van Qbuzz verwacht enkele dagen nodig te hebben om de problemen op te lossen.

Diverse reizigers in Kinderdijk en Nieuw-Lekkerland moesten maandag zelf vervoer regelen om alsnog op tijd op hun bestemming te komen. “Waarom wordt er nou gekozen voor bussen met WiFi en oplaadpunten, maar niet gekozen voor een betere verbinding richting Utrecht of een betere bustijd?,” vraagt Nieuw-Lekkerlander Erik Scheepers zich op Facebook af.

Ferry van Maasdam uit Alblasserdam meldt dat de bus waar zijn zoon in zat een compleet verkeerde route heeft gereden en dat dat bus waarvan zijn vrouw gebruik wilde maken, niet op kwam dagen. Onder zijn post krijgt Van Maasdam tientallen reacties van mensen met soortgelijke ervaringen.

Ook onder andere posts, staan tal van reacties. Esther van Ommen reageert: “In Nieuw-Lekkerland is het gewoon een drama! Niet meer zomaar een bus naar Rotterdam Zuidplein of naar Utrecht Centraal. De reistijd wordt daardoor alleen maar langer. Van mij mogen ze het hele zooitje terugdraaien.”

Monique Klomp schrijft: Het is één grote bende. Vanuit Streefkerk is het niet te doen. Wil je naar Ameide, dan ben je nu volgens de reisplanner 2 1/2 uur onderweg. Moet je naar Utrecht, dan is het ook een drama om op tijd op school aan te komen. Al met al een grote stap achteruit.”

Corrie van Rhijn meldt: “Ik ben als een speer vanuit Alblasserdam naar Dordt gereden om mijn dochter daar naar het station te brengen, omdat er helemaal geen bus kwam.”

Stéphanie Stouthamer vindt dat er ondanks de klachten, respect moet zijn voor de chauffeurs. Volgens haar worden de chauffeurs ook maar ‘in het diepe gegooid’. Stouthamer: “Zij hebben geen kans gekregen om met de bus eerst even te rijden. Verder hebben ze geen lijnverkenning gehad. Ja, een routeboek, dat je achter het stuur maar moet gebruiken. Het zou fijn zijn als mensen wat begrip hebben voor de benarde situatie van de chauffeurs.”