ALBLASSERDAM – Jeugdland Alblasserdam wordt dit jaar ook toegankelijk voor kinderen uit gezinnen die geen toegangskaartje kunnen betalen. Er is namelijk contact gelegd met de Stichting Leergeld. Dankzij deze stichting kunnen gezinnen met onvoldoende financiële middelen een (volledige) bijdrage krijgen voor de entreekosten. Verder hebben onlangs de besturen van de SNS Bank en Stichting Jeugdland weer een handtekening gezet onder een nieuw driejarig sponsorcontract. Het bestuur van SNS Jeugdland Alblasserdam is daar zeer blij mee. De SNS bank is al sinds eind jaren negentig sponsor van Jeugdland.

Jeugdland, wat traditioneel in de laatste week van de zomervakantie plaats vind, wordt dit jaar voor de 52e maal georganiseerd. Het evenement wordt jaarlijks steeds groter en ruimer opgezet. Hierbij worden ook de kosten om dit evenement te blijven organiseren steeds hoger. Omdat Stichting Jeugdland dicht bij zijn oorsprong wil blijven en het evenement voor ieder kind toegankelijk wil blijven houden probeert de organisatie de kosten voor de entree zo laag mogelijk te houden. En dat gaat tot nu toe met succes, al vele jaren blijft de entreeprijs ongewijzigd. Dit komt mede door de steun van de SNS bank, maar er kan ook gerekend worden op een grote bereidwilligheid onder Alblasserdamse ondernemers.

Financiële bijdrage
Dit jaar is het bestuur van Stichting Jeugdland in contact getreden met Stichting Leergeld. Mocht een gezin toch niet voldoende financiële middelen hebben, dan kunnen zij zich richten tot Stichting Leergeld voor een (volledige) bijdrage in de entreekosten. Stichting Leergeld heeft als missie het voorkomen van sociale uitsluiting van kinderen met minimale financiële middelen. Zij biedt kansen om te kunnen deelnemen aan buitenschoolse activiteiten. Dit zijn normale levensbehoeften, waardoor kinderen zich kunnen ontplooien, ontwikkelen en meetellen. Jeugdland voldoet aan deze behoefte en daarom is Stichting Leergeld volledig bereid om hieraan mee te werken en aan bij te dragen. Een aanvraag indienen kan hier.

Veel meer werk dankzij regel(tjes)
De organisatie van Jeugdland laat in een persbericht weten: “Naast groei en de omvang en de breedte van de activiteiten moeten ook wij aan steeds meer eisen voldoen die door het rijk worden opgelegd. Zo zijn we de afgelopen maanden druk bezig geweest met de invoering van de nieuwe wet op de privacy en worden voor al onze vrijwilligers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aangevraagd. Dit zijn tijdrovende klussen die het bestuur en de vrijwilligers (verplicht) krijgen opgelegd en dit naast de organisatie van dit evenement moeten doen.  Er is geen steun of centraal punt, behalve een website, waar wij al onze informatie vandaan moeten halen. We moeten ook alles zelf uitvinden en regelen. Zo hebben wij zelf diverse stappen genomen om de VOG zo eenvoudig mogelijk, maar bovenal gratis, voor onze vrijwilligers aan te kunnen vragen. Van sommige punten snappen we het belang maar er wordt soms niet nagedacht over de gevolgen voor een organisatie. Dit soort beslissingen worden van bovenaf opgelegd en kost het bestuur vele uren extra (administratief) werk.”

Aftellen geblazen
Zoals op de website te zien is wordt er afgeteld naar de 52e editie die op maandag 20 augustus van start gaat. Het bestuur is op dit moment druk bezig om alle spreekwoordelijke puntjes op de i te zetten, en dan zijn zij er weer klaar voor om de vele honderden kinderen dagelijks te ontvangen. “Uiteraard kunnen we nog steeds vrijwilligers gebruiken. Als iedere ouder een ochtendje of middag komt helpen, dat is maximaal 2,5 uur, dan zijn we uit de zorgen. Bij veel ouders leeft de gedachte nog dat je moet kunnen knutselen. Maar onze coördinatoren hebben alle voorbereidingen al gedaan. Het is veelal toezicht houden en de allerkleinste kinderen een handje helpen. En een schaar vast houden of een druppel lijm ergens op doen, dat kunnen we allemaal toch wel? Vele handen maken tenslotte licht werk!,” aldus de organisatie.

Meer informatie is te vinden op http://www.jeugdlandalblasserdam.nl/

Foto: Peter Lodder.

 

Deel dit bericht via...