REGIO – Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) trekt 300 miljoen euro uit voor de aanpak van een groot knelpunt op de A15. Het gaat om het traject tussen Papendrecht en Gorinchem waar dagelijks files staan die zonder ingrijpen nog langer gaan worden. De provincie Zuid-Holland draagt 30 miljoen euro bij aan het nieuwe project. De Drechtsteden investeren 3 miljoen euro. De minister was dinsdag 26 juni 2018 bij het tankstation langs de A15 bij Alblasserdam aanwezig om de plannen toe te lichten.

Minister Van Nieuwenhuizen: “Het traject tussen Papendrecht en Gorinchem heeft de twijfelachtige eer dat er dagelijks een van de duurste files van Nederland staat. De A15 is cruciaal voor het wegtransport. Met een grootschalige aanpak gaan we er voor zorgen dat het verkeer in beide richtingen beter gaat doorstromen en verbeteren we de verkeersveiligheid. Hierdoor komen goederen sneller op de plek van de bestemming en zullen er minder ongevallen plaatsvinden.”

Gedeputeerde Vermeulen: “De startbeslissing van de minister is een enorme belangrijke stap voor de regio. De A15 tussen Papendrecht en Gorinchem is een groot knelpunt en de problemen worden alleen maar groter als we niets doen. Dat we dit nu samen gaan aanpakken, is goed voor de bereikbaarheid van de Haven van Rotterdam, goed voor de regio Drechtsteden en dus goed voor Zuid-Holland.”

Goed voor de bereikbaarheid van de Drechtsteden
Hans Tanis, portefeuillehouder Bereikbaarheid is trots op wat er nu bereikt is. “Het is dankzij de samenwerking met de Provincie en Rijkswaterstaat en door de stevige lobby van de werkgevers uit onze regio, TLN en het Havenbedrijf Rotterdam, dat we hier vandaag met de minister de start hebben mogen geven voor de aanpak van het grootste knelpunt in onze regio. Maar ook dankzij Barbara Visser die eind 2016 de duurste file van Nederland met een motie onder de aandacht bracht van de Tweede Kamer. Met deze grootschalige aanpak gaan we er voor zorgen dat de doorstroming op de A15 verbeterd en daarmee de bereikbaarheid van de Drechtsteden.”

Maatregelen voordat grootschalige aanpak start
Naar verwachting gaat in 2025 de schop in de grond, dat duurt dus nog even. Tot die tijd wordt de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht al verbreed. Daarnaast zijn door de bedrijven Dinniq, IV Groep, MAAT en Boskalis in samenwerking met de provincie en de Drechtsteden aanbevelingen aan het ministerie gedaan om de doorstroming en veiligheid ook op de korte termijn verder te verbeteren, zoals het aanpassen van de belijning, het verleggen van de vangrails, het verbeteren van spitsstroken, stand-by staan van bergers en verbeterde reisinformatie. Rijkswaterstaat bekijkt welke maatregelen daarvan al ingezet kunnen worden bij de komende onderhoudsopgave aan bruggen, wegen en tunnels.