ALBLASSERDAM – Diverse ondernemers op de Dam en Plantageweg in Alblasserdam draaien sinds de (gedeeltelijke) afsluiting van de Oude Torenweg minder omzet. “Zeker ’s middags zijn er veel minder klanten, doordat er continu file voor m’n deur staat. Ik heb nu al een omzetdaling van ruim dertig procent. Ook collega-ondernemers die ik heb gesproken hebben beduidend minder omzet en klagende klanten. We zijn gewoon de pineut tot december,” vertelt Lies van Tabacs & Gifts Wiesbrock.

Lies vervolgt: “Het zou schelen als de openingstijden van de Oude Torenbrug veranderd worden. Het scheelt gewoon een derde aan klanten in de winkel. Ook parkeren zonder file voor de deur is tegenwoordig lastiger, want bij de Rabobank is van de blauwe zone een privéterrein gemaakt.”

Gemeente Alblasserdam zet zaterdag 28 oktober 2017 twee verkeersregelaars in. Één op de Blokweerweg / Cortgene en één op de kruising Van Eesterensingel/Plantageweg. Woordvoerster Pauline Schilthuizen van de gemeente Alblasserdam vertelt: “Zij wijzen automobilisten niet alleen op de omleidingsroute via de Van Eesterensingel/Blokweerweg maar observeren gedurende de gehele dag de verkeerssituatie voor ons. Begin volgende week evalueren we de situatie en bepalen we of deze maatregel effectief is. Als dat het geval is, zullen we ook de resterende weken op zaterdagen verkeersregelaars inzetten.”

Onderneemster Lies ziet weinig in de oplossing van de gemeente. Volgens haar moeten de verkeersregelaars niet op de genoemde kruispunten staan, maar op de Dam / Haven. En niet alleen op zaterdagen, maar de hele week. Verder zou het volgens haar een goede oplossing zijn om de Oude Torenbrug dagelijks tot 16.00 uur open te houden voor uitgaand verkeer.

Ook op sociale media wordt kritisch gereageerd. “Ze hebben twee verkeersregelaars ingezet op het compleet verkeerde punt,” stelt Carmen Valk. Jakob Hak meldt: “De verkeersregelaars bij de Blokweerweg en bij de kruising Plantageweg hadden boven op de Dam moeten staan…weg belastinggeld!”    “Hoogste tijd/noodzaak voor aanleg van een derde ontsluitingsweg,” schrijft Arie van Helden.