KINDERDIJK  – In Kinderdijk is vrijdag 22 september 2017 een nieuwe veerpont in gebruik genomen. De nieuwe pont van Veerbedrijf De Visser is 4,5 meter breder dan de oude ‘Christina’. Daarnaast zijn de kleppen langer, waardoor automobilisten veel minder snel met de bumper de grond raken. Rond 15.00 uur onthulden Iris (17) en Mark (14) de Visser de naam van de pont: Kinderdijk. Pontbaas Herbert de Visser vertelde: “Ik ben een Alblasserdammer die in Oud-Alblas woont en trots is op Kinderdijk. Het is een mooie, toepasselijke naam.”

De veerboot kan zes tot tien voertuigen per keer extra vervoeren. Herbert vertelt: “Op de Christina konden drie auto’s naast elkaar staan in vakken van 2.10 meter breed. Op de nieuwe pont zijn er vier banen van 2,60 meter breed èn er is een strook voor fietsers en voetgangers. Er kunnen dus meer mensen tegelijk mee. Daarnaast hebben we langere los –en laadkleppen, zodat auto’s niet zo snel met de bumper de klep of de straat raken.”

Reservepont
De Visser heeft de pont overgenomen van de gemeente Schoonhoven. “Dit was hun reservepont. Deze stond te koop omdat Schoonhoven een nieuwe veerpont heeft aangeschaft.” De Kinderdijkse pont ‘Christina’, waar de afgelopen jaren mee werd gevaren, wordt waarschijnlijk binnenkort verkocht.

Feest
Na de officiële onthulling van de naam van de pont, was er een receptie bij Partycentrum De Klok in Kinderdijk. Voor de gasten was er een presentje. De techniek voor de overdracht van de pont werd verzorgd door Sound & Light Supply Nieuw-lekkerland.

Fonds
Veerbedrijf De Visser (Irimar BV) is de eerste veerdienst die gebruik maakt van het zogenoemde revolverend verenfonds. Veerexploitant Irimar B.V. ontving een lening van de provincie Zuid-Holland voor aanschaf en verduurzaming van een tweedehands veerpont. Dankzij een lening van de provincie wordt de veerdienst Krimpen aan de Lek – Kinderdijk vernieuwd en verduurzaamd, wat bijdraagt aan het behoud van de veerdienst. De bijdrage is door veerbedrijf Irimar B.V. geïnvesteerd in de aanschaf en verduurzaming van een tweedehands veerpont. De middelen zijn afkomstig uit het ‘revolverend verenfonds’ waarmee de provincie investeert in de vernieuwing, renovatie en verduurzaming van veerdiensten. Hiermee draagt de provincie bij aan de instandhouding van de Zuid-Hollandse veerdiensten.

Blij
Gedeputeerde Rik Janssen: “Ik ben blij dat gebruik wordt gemaakt van het revolverend verenfonds. Exploitant Irimar B.V. draagt door de verduurzaming bij aan de verdere verbetering van de luchtkwaliteit en de leefomgeving”.

GTL
Herbert de Visser vertelt over de verduurzaming: “We zijn een stuk ‘groener’ geworden. We gaan varen met GTL-brandstof en we hebben een nieuwe, ‘groene’ verwarming laten plaatsen. We hopen hiermee bij te dragen aan een beter milieu.” GTL is een vloeibare brandstof, gemaakt van aardgas. Het verbrandt schoner dan conventionele diesel  uit aardolie en produceert daardoor minder lokale uitstoot en minder zichtbare zwarte rook.

Revolverend verenfonds
De provincie vindt het van belang om de Zuid-Hollandse veerdiensten voor forensen en scholieren te behouden en investeert daarom in het revolverend verenfonds. Bij de start – in mei 2016 – is 12 miljoen euro ter beschikking gesteld, bedoeld om leningen te verstrekken aan exploitanten van veerdiensten voor vernieuwing  en groot onderhoud van veerponten. Over de leningen wordt geen of een lage rente gerekend (binnen de staatssteungrenzen). Voorwaarde voor een bijdrage uit het fonds is dat er bij tweedehands veerponten ook wordt geïnvesteerd in verduurzaming van de pont.

Tweedehands
In eerste instantie was het revolverend verenfonds alleen beschikbaar voor de aanschaf van nieuwe schepen. Door een recente aanpassing kunnen nu ook leningen verstrekt worden aan veerexploitanten die een tweedehands veerpont aanschaffen. Die moet dan wel duurzamer en efficiënter zijn dan de huidige veerpont. De verwachting is dat in 2017 en 2018 meer veerexploitanten een beroep zullen doen op het revolverend verenfonds.

Foto’s: Anneke Meinema en Peter Stam.

Op de foto staan van links naar rechts: Jesse Noordhoek, Iris de Visser, Herbert de Visser, Mark de Visser en Petra de Visser.