P63_2517_099 (Medium)ALBLASSERDAM – De nieuwe containerterminal bij Alblasserdam heeft deze week de gewichtsproef / hijsproef goed doorstaan. Maandag 11 mei 2015 legt het eerste schip, geladen met 44 containers, aan en gaat het ‘echte werk’ beginnen. Eind mei moet de zaak vol in bedrijf zijn. Door de terminal moet er veel vrachtverkeer van de ring Rotterdam verdwijnen. “Als wij hier op onze maximum capaciteit draaien, scheelt dat op rijksweg A15 zo’n 160.000 vrachtwagens per jaar”, zo weet directeur Rien Geurts.

Containers via binnenvaart
Containers, die op de Maasvlakte altijd op vrachtwagens worden gezet, kunnen voortaan ook in een binnenvaartschip terecht komen. Dat schip vaart dan naar Alblasserdam en daar worden de containers pas op vrachtwagens gezet. Het lijkt omslachtig en duur, maar dat is het volgens Geurts niet.

Zestig kilometer minder
“De vrachtwagens rijden zestig kilometer minder en de afhandeling van containers gaat hier sneller. Dat scheelt per vrachtwagen al gauw vier tot vijf uur en tijd is geld. Bovendien kunnen er op een binnenvaartschip 200 containers tegelijk mee. We kunnen in Alblasserdam dus werken tegen een concurrerende prijs.”

Helemaal verdwijnen zullen de files niet, maar na de zomer moet duidelijk worden in hoeverre de files verminderen. De angst in de Drechtsteden, dat er opstoppingen ontstaan bij de op- en afritten van de A15 bij Alblasserdam, deelt Geurts niet.

Nauwelijks overlast
Hij verwacht dat de terminal, die hij zelf liever een transferium noemt, nauwelijks overlast voor de omgeving gaat opleveren: “We werken heel stil, duurzaam en milieuvriendelijk.”

Langs een nieuwe kade op het bedrijventerrein, van 255 meter lengte, kunnen vier binnenvaartschepen worden gelost en geladen.

Foto’s: Pieter van den Berg. Tekst: Rijnmond.nl.

P63_2517_099 (Medium)

P63_2503_095 (Medium) P63_2507_096 (Medium) P63_2546_102 (Medium)