Brug-over-de-Noord-Alblasserdamse-Brug1ALBLASSERDAM – Rijkswaterstaat gaat in maart 2014 de Brug over de Noord tussen Alblasserdam en Hendrik-Ido-Ambacht repareren. De lagers van de grendelinstallatie worden vervangen. De ingreep is nodig om storingen zoals die van de afgelopen tijd te voorkomen. Totdat de reparatie begint, zullen diverse beheersmaatregelen worden getroffen om het aantal storingen zoveel mogelijk te beperken. De Brug over de Noord is bijna 75 jaar oud. Vorig jaar zijn het rolmechanisme en de stalen onderdelen van de brug gerenoveerd. De elektromechanische installaties zijn bij die renovatie niet meegenomen omdat deze nog goed functioneerden. Vervanging van de elektromechanische installaties is gepland in 2016/2017. Helaas blijken de lagers van de grendelinstallatie nu versleten. Daarom is vervanging van de lagers in maart volgend jaar noodzakelijk.

Beheersmaatregelen
Zolang de reparatie niet is uitgevoerd, blijft de brug storingsgevoelig. In de komende periode zal Rijkswaterstaat de brug daarom extra smeren en inspecteren. Daarnaast draait de brug in de winter alleen op afroep buiten de spitstijden. Er is dan minder aanbod van schepen. Om de hinder voor het wegverkeer te beperken zal Rijkswaterstaat de scheepvaart bij Brug over de Noord zoveel mogelijk clusteren. Tijdens langdurige storingen worden tekstkarren geplaatst bij de brug en op het laatste kruispunt vóór de brug. Tevens geeft Rijkswaterstaat dan een omleidingsroute voor gevaarlijke stoffen aan.

Niet onder slagbomen door lopen
Om veiligheidsredenen is het verboden onder de slagbomen door toch de brug te betreden tijdens een storing. Als de brug niet in de vergrendeling is gevallen, kan deze automatisch plotseling in beweging komen. Dit is gevaarlijk. Weginspecteurs van Rijkswaterstaat en politieagenten zullen tijdens storingen toezicht houden.