IMG_0707 (Kopie)ALBLASSERDAM – “Die Polen pikken onze baantjes in. Er zitten al zoveel Nederlandse chauffeurs thuis. Het loop nu echt de spuigaten uit,” moppert beroepschauffeur Jos Verhoef. “Het wordt met de nieuwe regels alleen maar erger,” voorspelt Jos’ collega. “Het is niet alleen broodroof, maar ook nog eens gevaarlijk. Die Oost-Europeanen hebben op een blauwe maandag wat papiertjes gehaald of gekocht en weten nu zogezegd alles van gevaarlijke stoffen. Kuch, Kuch. Geloof jij het?”

Actie in Alblasserdam
Dinsdag 14 mei 2013 voerden tientallen vrachtwagenchauffeurs in Nederland actie tegen de liberalisering van het goederenvervoer. De chauffeurs reden in vrachtwagens en personenauto’s in colonne vanuit Hoevelaken door de regio. Rond het middaguur deden de actievoerders Alblasserdam aan. Op het bedrijventerrein Nieuwland werd de groep toegesproken door HR-manager John van den Akker van transportbedrijf Schenk. Van den Akker vertelde het eens te zijn met de protesterende chauffeurs: “Ik vind het heel goed dat jullie met zoveel mensen hier zijn. De cabotageregels mogen niet nog verder versoepeld worden,” aldus Van den Akker.

Sir Kallas bellen
Net voordat de colonne naar Zoetermeer vertrok, kreeg Van den Akker een telefoon in de handen gedrukt van één van de actievoerders. “Hier, bel meneer Siim Kallas maar even,” riep één van de chauffeurs lachend. ‘Sir Kallas’, vicepresident van de Europese Commissie, was echter in overleg. Een secretaresse, die zijn telefoon opnam, beloofde de boodschap aan Kallas door te geven. Nadat Van den Akker had opgehangen, stuurden tientallen chauffeurs een sms met de zinnen “Ik ben tegen verdere liberalisering van de cabotage. Stop de sociale dumping in de transportsector. Gelijk werk voor gelijk loon.” naar de EU-commissaris.

Drie ritten
De Europese Commissie heeft plannen om de regels voor rijden in het buitenland te versoepelen. Nu mogen transportbedrijven uit het buitenland niet meer dan drie binnenlandse ritten in een ander land maken. Die beperking zal als het aan de Europese Commissie ligt verdwijnen. Dit tot grote onvrede van onder meer de Nederlandse chauffeurs. Beroepschauffeur Jos Verhoef vertelt: “Transporteurs kiezen steeds vaker voor Oost-Europese chauffeurs, omdat zij goedkoper zijn. Ik kan niet voor drie euro gaan rijden. Ik wil het wel, maar dan moet de rest ook goedkoper worden. Dan moet mijn huis, mijn eten en vaste lasten ook minder worden. Dan kan het.”

Rampzalig
De vakbonden CNV en FNV, die de actie van de chauffeurs steunen, noemen de plannen rampzalig. FNV-bestuurder Edwin Atema stelt: “Nu bijna negen op de tien Nederlandse chauffeurs werkzaam zijn in het binnenlandse vervoer zet Kallas de toekomst van duizenden bedrijven en tienduizenden transportwerkers op het spel.”

IMG_0602 (Kopie) IMG_0607 (Kopie) IMG_0610 (Kopie) IMG_0621 (Kopie) IMG_0642 (Kopie) IMG_0646 (Kopie) IMG_0665 (Kopie) IMG_0692 (Kopie) IMG_0707 (Kopie) IMG_0721 (Kopie) IMG_0733 (Kopie) IMG_0745 (Kopie)