IMG_2273 [Desktop Resolutie]ALBLASSERDAM – De herinrichting van het Wilgenplein bij winkelcentrum Makado in Alblasserdam moet vooral tot gevolg hebben dat de verkeerssituatie duidelijk en overzichtelijk is. Dat is één van de belangrijkste conclusies die deze week getrokken werden tijdens een informatiebijeenkomst waarbij de buurt voor de laatste keer de gelegenheid aangeboden kreeg om ideeën in te brengen. De planning is dat begin 2014 het plein volledig op de schop gaat en een nieuwe uitstraling krijgt.

Oude plan van tafel
Het oude plan, dat door de ondernemers was bedacht, is inmiddels in de prullenbak beland.  “We zijn net iets te voortvarend van slag gegaan, waardoor er te weinig mensen bij het plan betrokken waren,” vertelde Arie Bakker, voorzitter van de winkeliersvereniging. Bij de nieuwe plannen zijn veel meer partijen betrokken. Zo zijn er gesprekken gevoerd met de bibliotheek, de Havenkerk, de fietsersbond, Tinq, de Vishandel, de gemeente, de Gehandicapten Adviesraad, de bewoners van Het Anker en meer.

Verrassingstas
Bakker vertelde blij te zijn dat de buurt zo meedenkt. “Wij zijn echt heel erg blij dat jullie zo goed meedenken met de plannen die er zijn. Alle ideeën zijn welkom.” Als blijk van waardering kregen alle bezoekers van de bijeenkomst een tas mee, die goed gevuld was door de ondernemers van het winkelcentrum.

Bredere parkeervakken
Het nieuwe Wilgenplein zal in ieder geval bredere parkeervakken krijgen. “Volgens de verkeersbijbel zijn ze groot genoeg, maar de vakken worden, zo blijkt, door veel mensen als te krap ervaren. Dat zorgt voor ergernis,” legde architect Joop Schaghen uit. De grotere vakken hoeven volgens de architect overigens niet ten koste te gaan van het aantal bruikbare parkeerplaatsen. “Bij grotere vakken kan er efficienter geparkeerd worden. Dus op papier zijn het er nu misschien meer, maar in de praktijk kan het zo zijn, dat er nu meer auto’s geparkeerd kunnen worden.”

Blauwe zone
Verder is er door een aantal mensen geopperd om een ‘blauwe zone’ in te richten, waar mensen zo’n twee uur met een parkeerschijf mogen staan. Dat zou voorkomen dat mensen de hele dag hun auto op het plein parkeren. Of dit idee doorgang gaat vinden is nog maar de vraag, want buurtbewoners zijn niet heel blij met het plan: “Dit gaat tot gevolg hebben dat bijvoorbeeld werknemers van de winkels hun voertuig bij ons in de straat parkeren. Zo verplaats je dus alleen maar het probleem,” stelde één van de buurtbewoners.  Een andere buurtbewoner stelde voor om de helft van het plein in te richten voor lang parkeren en de helft van het plein te bestempelen tot ‘blauwe zone’. Architect Schaghen beloofde naar dit plan te kijken. “Als het kan en het is nuttig, dan doen we dat.”

Ondergronds parkeren
Een opvallend voorstel dat gedaan werd, was het ondergronds parkeren. “We moeten namelijk goed omgaan met de ruimte,” stelde de heer Bakker uit de Vijverhof. De kans dat dat idee doorgang vindt, is volgens Schaghen net zo groot als dat de bibliotheek verplaats gaat worden omdat dat beter in de plannen past. “Per parkeerplek moet je ongeveer 20.000 euro neertellen. Dat is zo ontzettend duur, dat dat eigenlijk niet realistisch en ook niet verantwoord is in tijden waarin we elke euro driedubbel om moeten keren.”

“Maar we moeten ook aan een lange termijn oplossing denken,” wierp Bakker in.  Schaghen beloofde het plan mee te nemen bij de verdere ontwikkeling, maar benadrukte wel nogmaals dat het wel een heel dure oplossing is.”

Verkeersgedrag
Bij buurtbewoners is op dit moment enige onvrede over het verkeersgedrag van de bezoekers van het Makado. “Fietsen worden overal neergezet, er wordt over de stoep gefietst en auto’s worden verkeerd geparkeerd. Sommige mensen zijn te beroerd om een klein stukje te lopen. Het liefst zouden ze de winkel in rijden,” klaagde een bewoonster van het Anker.

Tijdsgeest
Aan dat laatste is volgens de architect echter niet heel veel aan te doen. “Dat hoort een beetje bij de tijdsgeest. Uiteraard gaan we wel kijken of we de problemen wat betreft het verkeer op kunnen lossen. Door iets goed duidelijk te maken, help je al een groot deel van het probleem de wereld uit. Bijkomende effect is, dat als iets duidelijk is, er ook gehandhaafd kan worden. Dat is echter nooit de insteek. Goede afspraken maken en duidelijkheid creëren heeft de voorkeur.”

Wensen
Tot slot waren er nog enkele wensen die meegenomen worden bij de verdere ontwikkeling van de plannen. Zo was iedereen het er over eens dat de muurtje op het plein moeten verdwijnen. Verder moeten er wat bankjes komen, waar mensen even kunnen zitten en in de winter moeten er sfeermakers zoals een kerstboom geplaatst worden.

“We willen weinig obstakels, veel duidelijkheid en een paar handige, sfeervolle voorzieningen,” vatte de architect de wensen samen.

Planning
Het opknapproject is in december 2012 gestart. In mei 2013 zal een modellenstudie gepresenteerd worden. In juni worden de voorkeursmodellen ontwikkeld, in augustus wordt het schetsontwerp gepresenteerd dat vervolgens uitgewerkt wordt tot een definitief ontwerp en dan kan als het goed is in het voorjaar van 2014 de schop in de grond.

IMG_2292 [Desktop Resolutie] IMG_2277 [Desktop Resolutie] IMG_2273 [Desktop Resolutie]