ALBLASSERDAM – Goed nieuws voor Turken, Marokkanen en andere Berberssprekende mensen die vragen hebben over zorg. Zij kunnen vanaf heden iedere dinsdagavond van 19.00 tot 21.00 uur terecht bij Rivas Zorggroep voor een telefonisch spreekuur in het Turks en Berbers. Tijdens het spreekuur kunnen inwoners van Alblasserdam bellen met Rivas Zorglijn voor antwoord op hun algemene vragen over de (mogelijkheden) van zorg. Ze worden dan te woord gestaan door Turks- en Berberssprekende medewerkers.

Drempel verlagen
Door de invoering van het spreekuur hoopt Rivas de drempel voor inwoners van niet-Nederlandse afkomst te verlagen. ‘Zorg is soms complex’, vertelt Barbara Burgmeijer, teamleider Rivas Zorglijn. ‘Als iemand een zorgvraag heeft, proberen we hem een zo goed mogelijk beeld te geven van de mogelijkheden en daarbij te adviseren. Desondanks zijn er veel vragen. Je kunt je voorstellen dat als je niet of onvoldoende Nederlands spreekt, het nog moeilijker is. Hoe zeer beide partijen ook hun best doen.’ Iedere dinsdagavond zijn daarom twee medewerkers aanwezig die inwoners in hun moedertaal te woord kunnen staan.

Goede voorlichting, minder zorg
De Turks- en Berberssprekende medewerkers beantwoorden uiteenlopende vragen over zorg en de mogelijkheden daarvan bij Rivas. Barbara: ‘Goede voorlichting is belangrijk. Als mensen weten dat ze met een beetje hulp nu iets op kunnen lossen, kan dat grotere problemen in de toekomst voorkomen.’

Contactgegevens
Het spreekuur vindt iedere dinsdagavond plaats van 19.00 tot 21.00 uur bij Rivas Zorglijn 0900-8440 (lokaal tarief). Rivas Zorglijn is daarnaast 24 uur per dag bereikbaar voor meer informatie over en het aanvragen van zorg en andere diensten van Rivas.

Deel dit bericht via...