ALBLASSERDAM – Het is volgens Bram van der Linden al jaren zo geweest. “Als de conjunctuur laag is, gaat de verkoop van lapjes omhoog.” En dat is ook nu weer het geval, want Stoffenhuis Bestevaer, gevestigd in het Makado in Alblasserdam, verkoopt ondanks of misschien wel dankzij de economische crisis meer meters stof dan een aantal jaar geleden. De zaak van Bram en Marieke van der Linden wordt overigens niet alleen vanuit Alblasserdam goed bezocht. “We hebben zelfs klanten uit Groningen en Almere,” weet Marieke.

33 jaar geleden vestigde het tweetal zich met de zaak in het overdekte winkelcentrum in het Damdorp. De winkel werd Bestevaer genoemd. “Sommige mensen noemen me wel eens meneer Bestvaer,” lacht Bram. “Maar de naam Bestevaer is eigenlijk gekozen op advies van mijn vader. We hadden vroeger namelijk een boot en die heette zo. Mijn vader vond dat de winkel ook zo genoemd moest worden. Gewoon omdat het lekker klinkt.”

Stofjes
Klanten kunnen in de stoffenzaak terecht voor kwaliteit, exclusiviteit, service en advies. “Mensen kunnen bij ons terecht voor stoffen van voor de wieg tot stoffen voor bruid en bruidsmoeder. Verder hebben we stoffen uit de Knip en andere speciaalbladen,” vertelt Marieke. En dat het klantenbestand ver reikt dan alleen de regio, bleek vorige week wel. “We hadden een klant uit Groningen in de winkel, die speciaal voor één stofje naar Alblasserdam kwam. Dit deed zij helemaal met het openbaar vervoer. De vrouw was uren onderweg. Dat is waarzinnen,” vindt Bram. Marieke vult aan: “Verder hebben we onlangs iemand uit Almere op bezoek gehad en hebben we veel klanten die uit Zeeland hierheen komen.”

Nieuwe website
Dat de verkoop zo goed gaat, verklaren de twee met: “Vooral als je graag mooie dingen draagt, loont het om zelf te naaien. Bovendien heb je altijd een exclusief kledingstuk. Mensen kopen dus minder vaak dure kleding en vaker lapjes om zelf te naaien. Ook via de website www.stoffenhuisbestevaer.nl komen veel klanten naar de winkel. We verkopen niets via de site, maar wel laten we bijvoorbeeld de nieuwe stofjes zien die we binnen hebben. Daarmee prikkelen we de klanten, zodat ze naar de winkel komen. Een stofje moet je namelijk eerst voelen, voordat je het goed kunt beoordelen.”

In de zaak werken behalve Bram en Marieke twee dames; te weten: Sjanie de Jong en Anna Groenendijk. Zij staan één dag per week in de winkel.

Deze advertorial is deel tien van de Makadoserie op deze site. De vorige verhalen gingen onder meer over de Schoenenreus, TerStal, Drogisterij DA Van Zessen, Primera Alblasserdam, de Makadobar, Riens Gort Optiek en Arie Bakker. De komende weken komen ook de andere ondernemers van het Makado aan het woord. Dit kan gaan over bijvoorbeeld een nieuw product of een nieuwsfeit.

Deel dit bericht via...