ALBLASSERDAM – De twee drempels die op het wegdek van de Brug over de Noord bij Alblasserdam liggen, worden zaterdag 17 maart tijdens een extra afsluiting verwijderd. De drempels zijn tot twee keer toe goeddeels platgereden door het verkeer. De verhogingen moesten er voor zorgen dat het verkeer langzaam het beweegbare dek zouden passeren, omdat daaronder mensen aan het werk zijn. Niet iedereen hield zich daaraan. Dit had tot gevolg dat de drempels harder sleten dan gepland was.

Er worden geen nieuwe drempels verplaatst. De opgevijzelde brug wordt namelijk een stukje teruggevijzeld, waardoor het gevaar voor de werklieden afneemt. Wel blijft tot het eind van de maand de snelheidsbeperking van dertig kilometer per uur van kracht.

Rijkswaterstaat voert tot vrijdag 30 maart 2012 renovatie- en onderhoudswerkzaamheden uit aan de Brug over de Noord bij Alblasserdam. Eind maart stonden hiervoor al twee nachtelijke afsluitingen gepland. Nu blijkt dat voor meer werkzaamheden dan voorzien onvoldoende werkruimte is om ze goed uit te voeren. Daarom moet de brug nogmaals opgevijzeld worden. Dit heeft een extra nachtelijke afsluiting tot gevolg. Deze extra afsluiting vindt plaats van vrijdag 16 maart 22.00 uur tot zaterdag 17 maart 05.00 uur. Als die werkzaamheden ten einde zijn, wordt de brug teruggevijzeld en worden de drempels verwijderd.

De brug wordt in maart in de volgende nachten geheel afgesloten voor het verkeer:

  • van vrijdag 16 maart 22.00 uur tot zaterdag 17 maart 05.00 uur
  • van woensdag 28 maart 20.00 uur tot donderdag 29 maart 05.00 uur
  • van donderdag 29 maart 20.00 uur tot vrijdag 30 maart 05.00 uur

Brug over de Noord
De Brug over de Noord is een Rijksmonument, gebouwd in 1939 en ligt in de N915 bij Alblassserdam. De brug is de oeververbinding tussen Alblasserdam en Hendrik-Ido-Ambacht. Sinds in 1992 de tunnel in de A15 (Noordtunnel) in gebruik genomen is, geldt de brug als omleidingsroute voor gevaarlijke stoffen. De brug heeft een niet-beweegbaar en een beweegbaar deel. Dit laatste deel, de rolbascule, is sinds 1972 al meerdere keren gerepareerd en gerenoveerd en heeft al meerdere modificaties ondergaan. In de loop der jaren ontstane scheuren en speling in de staalconstructie hebben onlangs geleid tot een noodreparatie. Deze noodreparatie heeft een beperkte levensduur dus een grondige renovatie van de rolconstructie is gewenst en noodzakelijk.

Het beweegbare deel van de brug, de rolbascule, moet grondig worden gerenoveerd om de levensduur weer met tientallen jaren te verlengen en een vlotte en veilige doorstroming over het water en de weg te kunnen blijven garanderen.

Bij ongunstige (weers)omstandigheden kunnen werkzaamheden worden uitgesteld en kan de periode van hinder langer duren.

 

Deel dit bericht via...