REGIO – De Molentocht 2012 door de Alblasserwaard is volgens voorzitter Hillebrand Beärda van de organiserende stichting veel beter verlopen dan in 2009. Grote parkeerproblemen bleven uit, gewonden waren goed te bereiken en hulpdiensten en EHBO’ers konden, mede dankzij snelle hulpverleningsquads overal tijdig arriveren. Dit is geen toeval. Dagenlang hadden de hulpdiensten, gemeenten, centralisten op de meldkamer, ziekenhuizen en de organisatie zich voorbereid op dé tocht en op de dag zelf werkte de centrale post op het gemeentehuis in Alblasserdam als een geoliede machine die op volle toeren draaide.

“We staan veel meer gesteld dan in 2009,” vertelt Dik van Gelder, operationeel commandant van de politie vanuit een commandowagen op het Raadhuisplein in Alblasserdam. De blauwe gepantserde bus ziet er uit als een voertuig van de Mobiele Eenheid, maar is het niet. “Vanuit deze bus wordt alles gecoördineerd. We kunnen op schermen exact zien waar de agenten lopen en hoe druk het is,” aldus de commandant.

Voorbereiding betaalt zich uit
Dagen van voorbereiding gingen er aan vooraf. Van Gelder vertelt: “We hebben de kaarten laten intekenen, zodat duidelijk is welke routes er zijn, waar de extra parkeerplaatsen zijn, maar ook waar mensen zich bevinden. Dit voorbereidend werk heeft zich, ondanks dat er meer deelnemers waren dan in 2009, heel goed uitbetaald. Voor de regeling geef ik een zeer, zeer goed cijfer.”

Zenuwcentrum
Nog geen honderd meter van de politiewagen bevond zich zaterdag het zogenoemde ‘zenuwcentrum’. Daarvandaan keken de coördinatoren mee en werden beslissingen genomen. Een spin in het web was daar vicevoorzitter van de Molentocht Adri Maat. Tientallen telefoontjes kwamen bij hem binnen. “Met de centrale post van de Molentocht spreekt u, zegt u het maar… een sleutelbos kwijt zegt u? … in Ottoland is er zojuist één gevonden, neemt u even contact op de met IJsclub…” Het is één van de vele gesprekken die Maat voerde.

In goede banen
“Alle soorten meldingen komen hier binnen,” begint Adri Maat. “Meldingen van gevonden en verloren spullen, maar ook van parkeerproblemen, van gebroken polsen, van wegafsluitingen en van zwakke plekken in het ijs. Vanuit deze post proberen we alles in goede banen te leiden. Zo adviseren we mensen zo weinig mogelijk gebruik te laten maken van de ambulances. Die moeten we namelijk zoveel mogelijk gebruiken voor de echte spoed gevallen. Mensen met alleen een gebroken pols kunnen vaak nog wel met eigen vervoer naar een ziekenhuis,” aldus de Damdorper vanuit één van de kamers van het gemeentehuis, waar ook mensen van de geneeskundige dienst, de burgemeester, een ambtenaar rampenbestrijding, een aantal agenten en de voorzitter van de Molentocht aanwezig zijn.

“Het was fantastisch”
Tegen de avond kan de organisatie en alle andere betrokkenen maar één conclusie trekken: het heeft gewerkt. “Ik ben zeer tevreden. We hebben echt een enorme stap voorwaarts gemaakt ten opzichte van 2009,” aldus Hillebrand Beärda, voorzitter van de Stichting Schaatsmolentochten Alblasserwaard, zaterdagavond. “De afgelopen drie jaar is er een heleboel op touw gezet, want het liep gewoon niet. Daarom hebben we het integraal aangepakt en dit heeft echt uitstekend gewerkt. We kijken terug op een fantastisch feest, waarbij we meer deelnemers mochten ontvangen dan er bij de Elfstedentocht in het noorden toegelaten zouden worden. Het was geweldig!,” is de conclusie van Beärda die slechts één dag van te voren de moeilijke knoop over het al dan niet doorgaan van de tocht, doorhakte. En daar zullen maar weinig mensen spijt van hebben gehad.

Foto: Reinier Breedveld, www.112nieuw-lekkerland.nl