ALBLASSERDAM – Tachtigduizend tot honderdduizend mensen hebben zaterdag 11 februari (een deel van) de Molentocht gereden. Daarvan deden twintigduizend mensen mee aan de officiële stempelschaatstocht. De organisatie kijkt  terug op een zeer geslaagde dertiende editie van de ‘tocht der tochten’ van de Alblasserwaard. “Ik ben zeer tevreden. We hebben echt een enorme stap voorwaarts gemaakt ten opzichte van 2009,” vertelde Hillebrand Beärda, voorzitter van de Stichting Schaatsmolentochten Alblasserwaard, zaterdagavond.

“De afgelopen drie jaar is er een heleboel op touw gezet. In 2009 ergerden veel mensen zich aan de dingen buiten het ijs om. Het parkeren ging niet overal even soepel en hulpdiensten konden soms de slachtoffers maar erg moeilijk bereiken. Het liep gewoon niet. Daarom hebben we het integraal aangepakt. Zo hadden we op het gemeentehuis van Alblasserdam een centrale post, reden er op het ijs quads en was er een speciale commandopost van de politie. Dat werkt gewoon,” blikt Beärda tevreden terug.

Botbreuken
Een minpuntje aan de tocht was het aantal botbreuken. Ambulancepersoneel bekeek zo’n 150 gewonde mensen, waarvan er 25 per ambulance naar het ziekenhuis werden gebracht. Honderd mensen liepen botbreuken op en werden in de ziekenhuizen in Dordrecht en Gorinchem behandeld. Hoewel het aantal veel lijkt, valt het volgens de voorzitter van de stichting eigenlijk nog wel mee. “Als je alleen uitgaat van het aantal officiële deelnemers dan zijn dat er 20.000. Die rijden gemiddeld een tocht van 40 kilometer. Wanneer je die twee getallen met elkaar vermenigvuldigt en dit in het perspectief van de botbreuken ziet, kun je stellen dat 8.000 kilometer schaatsen één botbreuk oplevert.”

EHBO-posten
Door de organisatie was zaterdag bij alle dertien opstapplaatsen EHBO-posten ingericht. Daarnaast had de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie (GHOR) in de Regio Zuid-Holland Zuid een extra post ingericht op dat deel van de route, dat voor de ambulance moeilijk toegankelijk was. Zowel de ambulance en politie waren uitgerust met wagens en quads die snel ter plaatse konden komen. Daarnaast had de brandweer twee oppervlaktereddingsteams naast de standaardbezetting klaar staan. Deze teams hoefden niet te worden ingezet.

Politie
De politie was onder andere aanwezig om samen met de verkeersregelaars het verkeer te regelen. Er hebben zich geen ongeregeldheden voorgedaan. Wel is een tijdelijke verkeersmaatregel genomen om de verkeerstroom beter te reguleren. De afslag Alblasserdam op de A15 is even gesloten geweest wegens de  verkeersdrukte en het verkeer omgeleid via Papendrecht.

Geschiedenis
De tourtochten kennen in de Alblasserwaard een rijke historie. Al in 1917 organiseerde de toenmalige IJsbond Alblasserwaard tochten. Enkele ijsclubs waren daarbij betrokken. De ‘rondritten’ hadden tot enkele jaren na de Tweede Wereldoorlog een afstand van 55 kilometer. Na de oorlog kreeg de ijsbond steeds meer de functie van een district van de KNSB. Dat had tot gevolg dat inkomsten moesten worden afgedragen en dat beviel de ijsclubs niet. Het geld kon niet in materiaal of in een accommodatie worden geïnvesteerd.

Afscheiding
In 1954 leidde dit tot een afscheiding. Een aantal ijsclubs ging zelfstandig toertochten organiseren. Bijna tien jaar later, in de barre winter van 1963, zochten ijsclub AYC uit Alblasserdam samenwerking voor het houden van gezamenlijke schaatsmolentochten. De ijsclubs regelden start- en controleposten en kregen tien cent per deelnemer. Aan de eerste schaatsmolentochten namen drieduizend schaatsers deel. Pas op 12 april 1973 werd de Stichting Schaatsmolentochten Alblasserwaard (aangesloten bij de KNSB, red.) opgericht en groeide het evenement uit tot nationale en zelfs internationale bekendheid. De vorige Molentocht werd in 2009 verreden en telde zo’n 75.000 deelnemers.

Een verslag van André van Wingerden vanuit de meldkamer is  HIER te lezen. (aanrader!)

 

Vanuit het ‘zenuwcentrum’ in het Alblasserdamse gemeentehuis werd de tocht in goede banen geleid.

 

Vice-voorzitter Adri Maat had het de dag door druk met zijn coordinerende taak.

Vanuit deze commandowagen van de politie werd onder meer de openbare orde en veiligheid in de gaten gehouden.

 

De overige foto’s zijn in het album hieronder te bekijken.

[nggallery id=3]