ALBLASSERDAM – De Brug over de Noord bij Alblasserdam wordt de komende maanden grondig gerenoveerd, omdat de klep niet meer naar behoren functioneert. Toen de Alblasserdamse brug in de jaren dertig van de vorige eeuw werd gebouwd, hield niemand rekening met het feit dat de beweegbare oeververbinding gebruikt zou gaan worden voor recreatievaart. Men ging er toen vanuit dat de brug zelden geopend zou hoeven worden. Inmiddels staat de klep jaarlijks zo’n 2000 keer open en dat is in 93 procent van de gevallen voor de hoge mast van een recreatievaartuig.

500 klinknagels
Afgelopen week werd de pers en wethouder Ad Cardon de mogelijkheid geboden om een kijkje te nemen in de indrukwekkende kelder van het Rijksmonument, gebouwd in 1939. Al sinds november zijn de mannen van projectleider Matthijs de Groot van Hollandia, bezig met de voorbereidingen van de reparatie. “Zo vervangen we 5.000 klinknagels voor werkbouten en hebben we een gat in de keldermuur gemaakt, waardoor de rolbaanliggers naar buiten gehaald kunnen worden, zodat er binnen meer ruimte ontstaat,” vertelt Matthijs.

Halve kracht
Wandelend door krappe gangen en steile trapjes wordt het mechanisme van de brug uitgelegd. “Als de brug gerestaureerd is, dit kost zo’n drie miljoen euro, kan hij waarschijnlijk weer dertig tot veertig jaar mee,” weet Johan Keus van Rijkswaterstaat. “Verder zal de brug ongeveer twee minuten sneller sluiten. Hij draait nu namelijk uit veiligheidsoverwegingen op halve kracht. De tijd dat de verkeerslichten gaan knipperen en de slagbomen sluiten en weer openen, blijft dezelfde,” aldus Keus.

Rolconstructie
Rijkswaterstaat voert van vrijdag 27 januari tot vrijdag 30 maart renovatie- en onderhoudswerkzaamheden uit aan de Brug over de Noord (N915) bij Alblasserdam. De brug heeft een niet-beweegbaar en een beweegbaar deel. Dit laatste deel, de rolbascule, is sinds 1972 al meerdere keren gerepareerd en gerenoveerd en heeft al meerdere modificaties ondergaan. In de loop der jaren ontstane scheuren en speling in de staalconstructie hebben onlangs geleid tot een noodreparatie. Deze noodreparatie heeft een beperkte levensduur, dus een grondige renovatie van de rolconstructie is gewenst en noodzakelijk.

Omvaren
Van zondag 29 januari 21.00 uur tot vrijdag 30 maart 05.00 uur is bediening van het beweegbare deel van de brug niet mogelijk. Schepen die niet onder het vaste deel van de brug kunnen doorvaren, moeten omvaren via de Botlekbrug en moeten rekening houden met een extra omvaartijd die kan oplopen tot vijf uur. De onderdoorvaarthoogte in het midden van het vaste deel van de brug is NAP +12,94 meter.

Hinder voor het wegverkeer
Om de werkzaamheden op en aan de brug te kunnen uitvoeren, geldt voor het autoverkeer op de brug (N915) van dinsdag 31 januari 05.00 uur tot vrijdag 30 maart 05.00 uur een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. De brug wordt ook diverse nachten geheel afgesloten voor het verkeer. Bij de start van de werkzaamheden vier keer achter elkaar: van vrijdagnacht (27/28 januari) tot en met maandagnacht (30/31 januari). En aan het eind van de renovatieperiode twee keer: woensdagnacht 28/29 maart en donderdag 29/30 maart.

Omleidingsroutes
• Gewoon verkeer en hulp- en lijndiensten worden omgeleid via de A15, door de Noordtunnel. • Vervoer gevaarlijke stoffen wordt omgeleid via de daarvoor ingestelde routes. • Langzaam verkeer wordt omgeleid via de Stadsbrug (Zwijndrechtsebrug) in Dordrecht en de Merwedebrug bij Papendrecht.

Hinder voor (brom)fietsers en voetgangers
(Brom)fietsers, scootmobielen en voetgangers worden tijdens de wegafsluitingen per pendelbus vervoerd, inclusief de (brom)fiets of het scootmobiel. Aan beide zijden van de brug is een verzamelplaats (zie document aan de rechterzijde). De pendelbus rijdt om het half uur.

Matthijs de Groot van aannemer Hollandia legt wethouder Cardon (rechts) uit hoe de brug werkt.