ALBLASSERDAM – Zijn moeder zei altijd al tegen hem: “Jij loopt geen schoenen, maar je eet schoenen,” zo snel waren ze versleten. Daarom is het nooit een gemakkelijke klus geweest om voor Willem Luijk uit Alblasserdam  goedlopende schoenen te kopen. “Ik ben van huis uit een conservatieve schoenenloper, met hoge wreven en brede voeten. Voor mij is er qua schoenen dus nooit veel keus geweest,” vertelt Luijk. Klik op Lees Meer om verder te lezen.

Toen bekend werd dat de Alblasserdammer een nieuw paar schoenen mocht testen van het handgemaakte Italiaanse merk Giorgio, was Luijk toch wel wat huiverig. “Ik droeg eigenlijk alleen van Van Bommels en ik deed altijd (te) lang met hetzelfde model. Dat was zelfs zo erg, dat mijn vrouw er zich aan ergerde en gewoon een nieuw paar ging kopen, zonder dat ik het wist. Ooit heb ik een uitstapje naar Greve schoenen gedaan, maar daar lag de prijs een stuk hoger en ik merkte weinig kwaliteitsverschil.”

Beurs
Op de Lees & Luisterbeurs in Ede van zaterdag 25 september trok Luijk voor het eerst zijn Giorgio (breedtemaat) schoenen aan. “Ik heb daar de hele dag rondgelopen en kon ze dus gelijk goed testen. Aan het eind van de dag kon ik niet anders dan tot de conclusie komen dat ze werkelijk als gegoten zitten. Het is een chique, verhoogde schoen die super stevig zit, maar ook weer niet te stevig. Het lijkt een soort laarsje met een geweldige pasvorm.”

Eindoordeel
Een eindoordeel wil en kan de Alblasserdamse vader van tien kinderen nog niet geven. “Dit was natuurlijk nog maar een momentopname. Nu moeten ze nog de duurtest doorstaan.”  Toch moet Luijk bekennen dat het wel begint te kriebelen bij hem: “Het zijn natuurlijk handgemaakte schoenen, uit Italië. Dat klinkt erg goed. Ik ben daarom reuze benieuwd of Giorgio de plek krijgt die Van Bommel nu bij me heeft.”

Houtzaagwerk
Of de schoen inderdaad de Van Bommels gaat verslaan bij Luijk is pas over een paar jaar zeker: “Als ze langer dan drie jaar meegaan en tot het rijtje schoenen behoren die alles kunnen overleven, is er een grote kans dat ik Van Bommel ga vergeten. Dan worden het van die schoenen waar je eigenlijk niet op gezien wil worden, maar die trek je dan toch aan uit liefde voor de schoen. Dan moeten ze echt alles overleven. Ook de vakanties en het houtzaagwerk.”

Testactie
De testactie met schoenen gaat uit van de Alblasserdamse schoenenzaak Van Mourik die op deze manier wil bereiken dat consumenten, andere consumenten gaan informeren over een bepaald merk schoenen. In de tweede week van oktober geeft huis-aan-huiskrant de Klaroen een speciale ondernemerskrant (Zaak & Zo) uit, waarin de ervaringen van Luijk en een aantal andere deelnemers wordt gepresenteerd. Ook als de schoenen niet bevallen, wordt dit eerlijk verteld.

De gebruikte foto is afkomstig van de site http://eenvoudigleven.blogspot.com/