ALBLASSERDAM – Dat de lasloods op het Oceancoterrein in Alblasserdam met de sloop van de andere loodsen ook is verdwenen, is niet bij iedereen in goede aarde gevallen. De loods zou volgens D66-burgerraadslid Marko Stout blijven staan ter compensatie van de twee gesloopte, historische torenkranen. “Waarom is die loods gesloopt? Zijn dit soort bedrijven nu zo machtig dat ze dit zomaar kunnen doen? Blijven er nog historische punten in Alblasserdam over?, ” zo vroeg Stout zich bezorgd af tijdens de commissievergadering grondgebied van vorige week. Klik op Lees Meer om verder te lezen.

De twee kranen zorgden in april 2009 voor behoorlijke commotie in Alblasserdam. Op alle mogelijke manieren werd geprobeerd de twee grote torenkranen bij de scheepsbouwer te behouden. De historische vereniging en de lokale monumentencommissie wilden de kranen graag behouden omdat de twee ijzeren reuzen vanaf de brug over de Noord beeldbepalend zouden zijn voor Alblasserdam. De twee partijen maakten bezwaar tegen de sloopvergunning die de gemeente had afgegeven, maar trokken het bezwaar in nadat bekend was geworden dat opknappen honderdduizenden euro’s zou gaan kosten.

Wel werd daar tegenover gesteld dat de voor Alblasserdam karakteristieke lasloods behouden zou blijven en worden gerenoveerd. In het bestemmingsplan van november 2008 staat te lezen: “In fase 1 van het verkavelingsplan wordt de bestaande, karakteristieke lasloods op het terrein gerenoveerd en in gebruik genomen.”

Dat is dus niet gebeurd, want de loods is inmiddels met de grond gelijk gemaakt. Volgens de portefeuillehouder is er om twee redenen alsnog een sloopvergunning verleend. “1. Het is een geluidslek in het plan. En we willen juist de geluidsoverlast verminderen. 2. Er zat asbest in de loods. Dat zou dus eerst gestript moeten worden en opnieuw worden aangekleed. Het verleden is wel mooi, maar soms gaat het milieu voor.”

Verhaal van vorig jaar:

‘Nog vijf jaar en het gewicht van dertig ton was gevallen’

zondag 26 april 2009 00:02
ALBLASSERDAM – De één vindt het zonde dat de ijzeren reuzen van Alblasserdam moeten sneuvelen voor nieuwbouw, de ander vindt het een grote opluchting dat weer wat oude rommel is opgeruimd. Hoe dan ook, de beeldbepalende torenkranen in Alblasserdam zijn er niet meer en komen er niet meer. In nog geen drie dagen tijd zijn de twee kranen bij Haven-Zuid (Oceanco-terrein) tegen de vlakte gewerkt. Afgelopen woensdag reden in alle vroegte drie grote mammoetkranen het terrein op. Donderdagavond zijn ze weer vertrokken.

Door Peter Stam
André van der Dussen van het sloopbedrijf Blansjaar uit Wateringen was betrokken bij de sloop. “Het was een knappe operatie, maar het liep als een trein. Ik vond het een verschrikkelijk leuke klus.” Omdat Oceanco niets wilde zeggen over hoe de klus zou worden geklaard was het tot woensdag gissen. Van der Dussen vertelt hoe het in zijn werk is gegaan: “Woensdagochtend hebben we eerst het blok van dertig ton naar beneden gehaald. Dat viel niet mee want de originele ophangpunten waren in zeer slechte staat. We hebben het gewicht daarom in een ‘broek’ gehangen en zo eruit getild. Ik hoorde van collega’s die bovenin het bakje zaten dat het geen vijf jaar meer had geduurd voordat het gewicht naar beneden was gevallen. Zó slecht was het staal.” De slopers hebben vervolgens de horizontale hefboom van de kraan gehaald waarna een andere kraan dit gedeelte in stukken heeft geknipt en afgevoerd. De lier woog bijna 46 ton. Daarna is het middenstuk met snijbranders doorgehaald en op de grond gezet. Aan het einde van deavond was kraan één ‘ontzield’ en konden de tientallen belangstellenden op de Alblasserdamse brug huiswaarts gaan. Donderdag is kraan twee op exact dezelfde wijze naar beneden gehaald. Vrijdag zijn de laatste resten afgevoerd en heeft een grote hydraulische kraan de brokken ijzer in stukken geknipt. “Het was voor ons een grote uitdaging”, vertelt Van der Dussen. “Er stond ontzettend weinig op papier en dan is het leuk om uit te vinden hoe je zo’n kraan het beste naar beneden kan halen. Dan kan je wel zeggen: je hebt grote mammoetkranen die het werk doen, maar toch moet nog veel worden berekend. Gelukkig is alles zonder ongelukken verlopen en ik kijk terug op een ontzettend leuke klus.” De filmers en fotografen op de brug baalden wel van één ding: “We zouden van Oceanco een moment krijgen waarop we onder begeleiding het terrein op mochten om close-ups te maken. Maar ze hebben niet meer gebeld en niets van zich laten horen. Een schande vind ik het want nu zijn er mooie beelden voor de toekomst verloren gegaan”, aldus een verontwaardigde filmer.

De historische vereniging en de lokale monumentencommissie wilden de kranen graag behouden omdat de twee reuzen vanaf de brug over de Noord beeldbepalend zijn voor Alblasserdam. Ze maakten bezwaar tegen de sloopvergunning die de gemeente had afgegeven, maar trokken het bezwaar in nadat bekend was geworden dat opknappen honderdduizenden euro’s zou gaan kosten.