ALBLASSERDAM – Hoewel de poster van de meeste partijen steeds groter worden, is die van de PVV wel erg klein uitgevallen in Alblasserdam… Heeft iemand enig idee welk verhaal hier achter zit? De poster zelf is qua ontwerp overigens uitgeroepen tot beste verkiezingsposter. Klik op Lees Meer om verder te lezen.

Een effectieve kreet en een herkenbare afbeelding. Meer staat er eigenlijk niet op een geslaagde verkiezingsposter. Jan Steinhauser, specialist in communicatie in het politieke domein, beoordeelde de nieuwe posters van de politieke partijen: ‘Deze tekst hoort erbij als patat bij mayonaise.’ 

Een snelle blik op alle verkiezingsposters voor de Kamerverkiezingen van 9 juni leert dat de meeste partijen ervoor hebben gekozen hun lijsttrekker af te beelden. ‘Logisch’, vindt Steinhauser. ‘Gezichten zijn uniek en in deze gevallen zijn ze al zo vaak in beeld geweest dat je een partij meteen thuis kunt brengen.’ Een knap gezicht, zoals dat van Marianne Thieme van de Partij van de Dieren, kan daarbij helpen. ‘Waarom zou je er ook geen gebruik van maken’, aldus Steinhauser, ‘je moet al je argumenten in het veld brengen.’

Toch heeft Femke Halsema er niet voor gekozen zich ‘glossy’ af te beelden, maar vierkant, ernstig, zonder een glimp van een glimlach. Steinhauser: ‘Ze steekt haar nek uit met deze poster. Ze lijkt te zeggen: laat mij nu niet in de steek, het is ernst.’

Slechts drie partijen hebben hun lijsttrekker niet in beeld gebracht. Emile Roemer, de lijsttrekker van de SP, is volgens Steinhauser terecht van uit de poster weggelaten: ‘Niemand kent hem.’ Hij vermoedt dat het aangezicht van Rita Verdonk niet op haar ‘hopeloze poster’ figureert, omdat het lijdt aan metaalmoeheid. ‘Het kan best zijn dat haar adviseurs hebben gesuggereerd om het nu eens op de inhoud te proberen.’

De ‘jonge en frisse’ Mark Rutte is waarschijnlijk van de poster gelaten om geen twijfels rond zijn leiderschapskwaliteiten op te roepen. Bovendien heeft de VVD een andere, urgente, peiler: de economie.

Steinhauser denkt dat het voor grote middenpartijen als de VVD zaak is zoveel mogelijk mensen aan te spreken, maar dat kleine partijen het van een specifieke achterban moeten hebben en een poster die op die identiteit aansluit.’ Steinhauser: ‘Voor SP’ers is het ‘tegengevoel’ heel belangrijk en dat is goed verbeeld op deze verder uitgesproken lelijke poster.’ Ook de kritische blik van Alexander Pechtold (D66) voldoet aan het beeld dat zijn achterban graag ziet, terwijl de SGP met haar ‘saaie poster’ de plank volledig misslaat.

De twee andere christelijke partijen (CDA en ChristenUnie) grossieren volgens Steinhauser ieder op een ander vlak. Op André Rouvoet van de ChristenUnie schijnt een wit licht, zijn inspiratie komt van boven. Jan Peter Balkenende gaat voor de premiersbonus. ‘De tekst wijst erop dat het CDA een gevestigde bestuurderspartij is. Er staat nog net geen ‘weer’ tussen.’ De prominente vermelding van het lijstnummer en de zelfverzekerde glimlach zijn eveneens aanwijzingen dat het CDA hoopt dat zijn reputatie, ondanks alles, de zege opnieuw gaat binnenhalen.

Ook Job Cohen (PvdA) mikt op een bonus: de burgemeestersbonus. De PvdA heeft daarbij voor een klassieke boodschap gekozen waarmee een breed publiek wordt aangesproken. Steinhauser vraagt zich echter af of zo’n boodschap in deze tijd van economische malaise voldoende zoden aan de dijk zet.

PVV

Volgens Steinhauser is de beste ‘de poster die in één indruk samenhangt met het programma.’ De poster van Geert Wilders van de PVV vindt hij daarin uitstekend geslaagd. ‘Wilders heeft maar één belangrijke boodschap. Deze tekst hoort bij de PVV als patat bij mayonaise.’ Ook stilistisch klopt het geheel. ‘De tekst staat verticaal. Je moet moeite doen om het te lezen en dat wekt nieuwsgierigheid.’ Steinhauser ziet zelfs aanwijzingen dat de PVV uit is op een bredere achterban: ‘Wilders’ haar is beduidend minder platinablond dan voorheen.’

Bron: Volkskrant.nl