Al maandenlang doen een flink aantal lantaarns bij de Brug over de Noord het niet. De wethouder vraagt hiervoor aandacht bij Rijkswaterstaat.

ALBLASSERDAM – Ondanks de investering van miljoenen euro’s in 2012 en 2014 in de Brug over de Noord bij Alblasserdam, is de brug toch weer toe aan grootschalig onderhoud. Dat meldt wethouder Arjan Kraijo. In de afgelopen weken had de brug opnieuw technische mankementen, waardoor het wegverkeer geen gebruik kon maken van de oeververbinding tussen het Damdorp en Hendrik-Ido-Ambacht. Diverse politieke partijen hebben vragen gesteld aan de wethouder over de Brug over de Noord. Onder meer over gevaarlijke stoffen, slechte verlichting en het verplaatsen van de waarschuwingslichten.

Onderzoek
De brug, die door sommige Alblasserdammers inmiddels spottend ‘De Brug der Zuchten’ wordt genoemd, is inmiddels opgenomen in het programma ‘Vervanging en Renovatie’ van Rijkswaterstaat. Binnenkort wordt de onderzoeksfase gestart, om te zien wat er nodig is om de brug de komende decennia zijn functie goed te laten vervullen. De uitkomsten hiervan worden rond de zomer van 2018 verwacht. Wanneer de daadwerkelijke uitvoering plaatsvindt, is volgens wethouder Kraijo nog niet te zeggen.

Verlichting
Het CDA wil aandacht voor het feit dat de verlichting bij de brug al maanden deels kapot is. “Vijftien lantaarns branden niet. Met name aan de Ambachtse kant. Als je daar als fietser de rug op komt, rijd je in het pikkedonker. Mensen, vooral vrouwen, durven daar in de late uren niet meer overheen,” vertelt Arie van ’t Zelfde van het CDA. Wethouder Kraijo antwoordt: “Ik ben zelf langs geweest om te tellen. 29 lantaarns doen het niet. Voor fietsverkeer is het erg donker. Dit kan wat mij betreft niet en moet zo snel mogelijk opgelost worden. We hebben er melding van gemaakt bij Rijkswaterstaat.”

Doorstroming en oorzaak
De SGP bij monde van Harold van Vliet vraagt aandacht voor de recente storingen en voor de doorstroming van het verkeer. “Is de oorzaak van de storingen al bekend? En wat kan er gedaan worden aan het feit dat in de spits verkeer bij het stoplicht gaat invoegen, waardoor er vertraging ontstaat in de doorstroming?” Kraijo vertelt dat er nog geen oorzaak bekend is en dat het plan voor betere doorstroming later besproken zal worden.

Plaats signalering eerder
Ramon Pardo van de D66 stelt voor om al eerder aan te gaan geven wanneer de brug open gaat en staat. Pardo: “Zou de wethouder kunnen onderzoeken of de ‘brug-open-signalering’ al vóór het viaduct bij De Helling geplaatst kan worden? Dan kan het verkeer hierop anticiperen en links voorsorteren. Nu ontstaan er gevaarlijke situaties, doordat mensen het te laat zien en nog gaan keren.” Verder vraagt Pardo aandacht voor het feit dat in 2013 door een ingenieur van Rijkswaterstaat was verteld dat de brug weer dertig tot veertig jaar vooruit kon en dat er alleen nog een elektrische installatie vervangen moest worden. “Nu praten we weer over groot onderhoud? Hoe zit dat?”

Bommen
Een ander punt van zorg is voor het CDA de gevaarlijke stoffen. De Brug over de Noord is namelijk onderdeel van de gevaarlijke stoffenroute. Bij een storing staan er soms diverse vrachtwagen met gevaarlijke stoffen op de brug te wachten. “Parkeer die ‘bommen’ niet op de brug. Als er wat mee gebeurt, is Alblasserdam weg,” luidt het advies van CDA’er Arie van ’t Zelfde.

Druk op RWS
De ChristenUnie vraagt de wethouder de druk op te voeren bij Rijkswaterstaat. “Het lijkt ons zinvol dat het groot onderhoud zo snel mogelijk wordt uitgevoerd. Kunnen we de druk op Rijkswaterstaat opvoeren,” aldus Teus Stam van de ChristenUnie.

Gehannes
Wethouder Arjan Kraijo concludeert: “De brug is een monument met mankementen. De brug zou goed moeten functioneren, maar doet dat niet. We voeren constructieve gesprekken met Rijkswaterstaat en die druk moeten we inderdaad hoog houden. Het gaat nog een flink aantal jaren duren voordat het probleem daadwerkelijk structureel wordt opgelost. Aan de incidentele problemen met de brug wordt gewerkt, maar het blijft gehannes. Ze weten nog steeds niet wat de oorzaak is van de storingen. De twee suggesties over de doorstroming en over de signalering bij ‘brug open’ neem ik mee in de gesprekken met Rijkswaterstaat.”

Gesprek
Tot slot stelt Kraijo voor om na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 een gesprek te organiseren tussen de nieuwe raad en Rijkswaterstaat om te kijken welke mogelijkheden er zijn om de situatie bij de brug nog verder te verbeteren.

Deel dit bericht via...